PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Czy można jeździć na oponach zimowych latem? My odradzamy

Wielu kierowców zastanawia się jednak, czy można jeździć na oponach zimowych latem

W przypadku kierowców zmiana pór roku wiąże się z koniecznością wymiany opon w ich pojazdach. Na rynku dostępne są zarówno opony letnie i zimowe, jak i opony całoroczne. Wiemy, że nie można korzystać z opon letnich w okresach zimowych. Wielu kierowców zastanawia się jednak, czy można jeździć na oponach zimowych latem. W tym artykule dowiesz się, dlaczego jest to niewskazane.

Czy w Polsce można jeździć na oponach zimowych latem?

Czy można więc jeździć na oponach zimowych latem? Zgodnie z polskim prawem – tak. Jednak taka oszczędność niesie za sobą spore ryzyko. Okazuje się bowiem, że takie opony są zbyt miękkie, by można z nich było korzystać latem. Użycie zbyt miękkich opon zimowych nawet na suchej nawierzchni może pogorszyć przyczepność i zagrażać bezpieczeństwu. Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że zużycie bieżnika będzie szybkie, więc opony nie będą się nadawały do dalszego użytku.

Warto przypomnieć, że minimalna głębokość bieżnika nie wynosi jedynie 1,6 mm, jak niektórzy twierdzą. Zgodnie z przepisami, producenci określają minimalne wskaźniki zużycia bieżnika, które mogą wynosić nawet 2 czy 3 mm. Dopiero w przypadku braku takich wytycznych minimalna głębokość wynosi 1,6 mm. Ważne jest, aby pamiętać o tym, ponieważ policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu w przypadku złego stanu opon!

Czytaj też: Pojazdy operatora logistycznego będą poruszać się na bezpowietrznych oponach

Opony letnie zostały zaprojektowane z twardą mieszanką bieżnika, która jest dostosowana do wysokich temperatur, sięgających nawet 65 stopni Celsjusza, czyli takich, jakie mogą występować na gorących drogach w upalne dni. Opony zimowe działają w odwrotny sposób. Ich mieszanka bieżnika jest bardziej miękka. Z kolei opony całoroczne mają mieszankę bieżnika o pośredniej twardości. Z tego powodu zalecane jest ich używanie głównie w przypadku samochodów, które poruszają się zarówno latem, jak i zimą, głównie w miejskich warunkach i pokonują niewielkie roczne przebiegi, do 10 tysięcy kilometrów. W przeciwnym razie, takie opony mogą zużyć się całkowicie nawet w ciągu jednego roku! Ich bieżnik jest bardziej miękki niż w typowych oponach letnich, co oznacza, że podczas upałów szybciej się zużywają.

Jazda na nieodpowiednich oponach w różnych porach roku to przejaw niefrasobliwości i braku wyobraźni. Ważne jest, aby kierowcy zawsze pamiętali, że wymiana ogumienia sezonowego to wyraz troski o nich i innych uczestników ruchu drogowego. Stosowanie właściwego ogumienie zwiększa bezpieczeństwo jazdy i poprawia skuteczność hamowania oraz odporność na poślizgi w warunkach deszczu. Opony zimowe latem to dużo dłuższa droga hamowania i 2,5x większe ich zużycie – więc na zimę nic z nich nie zostanie. Jeśli więc ktoś myśli o dojeżdżaniu opony zimowej – to nie jest dobry pomysł ze względu na własne bezpieczeństwo – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Dłuższa droga hamowania

Testy przeprowadzone przez TÜV SÜD Polska odkryły znaczące różnice w drodze hamowania między oponami letnimi a zimowymi podczas okresu wakacyjnego. Eksperymenty przeprowadzono przy temperaturze +23°C (z rozgrzaną nawierzchnią do +40°C) i wykazały, że korzystanie z opon zimowych na suchym asfalcie powoduje istotne wydłużenie drogi hamowania. Jak duża jest ta dodatkowa odległość? Zgodnie z wynikami badań, różnica przy prędkości zaledwie 85 km/h wynosi aż 9 metrów, co przekłada się na ponad dwukrotność długości samochodu lub przejścia dla pieszych.

Mieszanka gumy używana w zimowych oponach nie jest skuteczna w taką pogodę, jaką mamy za oknami. Tego rodzaju temperatury nie są rzadkością w gorące dni. Analizy przeprowadzone na suchej nawierzchni potwierdzają, jak znaczące różnice można uzyskać używając opon sezonowych. Nawet na mokrej nawierzchni samochód wyposażony w letnie opony zatrzyma się szybciej niż w przypadku zimowych opon. Z badań TÜV SÜD i PZPO wynika, że różnica ta wynosi 8 metrów (35 metrów dla opon letnich i 43 metry dla opon zimowych). To ogromna dysproporcja, biorąc pod uwagę fakt, że czasami brakuje dosłownie jednego metra, aby uniknąć kolizji lub potrącenia – zwraca uwagę Piotr Sarnecki.

PZPO

Czytaj też: Produkcja samochodów elektrycznych? Bez Chin może być trudno

Należy podkreślić, że TÜV SÜD w swoim raporcie zaleca obowiązkową zmianę opon w zależności od pory roku i zmieniających się warunków atmosferycznych. Rekomendacja ta opiera się na dokładnej analizie wyników. Ważne by pamiętać, że opony zimowe, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone do użytku w niskich temperaturach. Posiadają one lepszą przyczepność niż opony letnie, zwłaszcza gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jest to wynikiem zastosowania innej mieszanki gumowej w procesie produkcji w porównaniu do opon letnich.

Wysokie temperatury latem prowadzą do przegrzewania się opony zimowej. Może to z kolei powodować deformację boczną, pęknięcia lub inne uszkodzenia strukturalne – obniżając w ten sposób żywotność gumy nawet o 60%. Znaczna temperatura powoduje także, że zimowe ogumienie staje się zbyt miękkie – co zwiększa opory toczenia i negatywnie wpływa na zużycie paliwa. Badania wykazują, że w zależności od temperatury i stylu jazdy, zużycie paliwa na zimowym ogumieniu stosowanym latem może być nawet o 20-30% większe. Ponadto opony zimowe zużywają się w lecie nawet czterokrotnie szybciej niż ich letnie odpowiedniki. Z tego powodu, jeden komplet zimowek wystarcza na dwa razy krócej – wylicza Piotr Sarnecki.

Zasada 3xP

Niezaprzeczalnym faktem jest, że opona jest niezwykle istotnym elementem, będącym jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią drogi. To właśnie od jakości tego kontaktu zależy droga hamowania i przyczepność, a co za tym idzie, nasze bezpieczeństwo na drodze. Kierowcy, zastanawiając się nad tym, czy można jeździć na oponach zimowych latem, powinni zdawać sobie sprawę z zasady 3xP dotyczącej opon:

  1. Porządne opony od renomowanych producentów.
  2. Profesjonalny serwis, który dokona bezpiecznego montażu opon i felg.
  3. Prawidłowe ciśnienie i właściwa eksploatacja opon, co wymaga codziennej troski ze strony każdego kierowcy.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadził system oceny i wyróżniania profesjonalnych serwisów na podstawie niezależnych audytów dotyczących wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Mapę warsztatów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Continental testuje opony do elektrycznych ciężarówek

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button