PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
MorskiTransport

UE planuje ograniczyć emisje dwutlenku węgla z żeglugi

Transport morski stanowi około 2,2% światowej emisji gazów cieplarnianych

Jak informuje portal Marine Link, kraje UE osiągnęły wstępne porozumienie, by ograniczyć emisje dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych z żeglugi poprzez zwiększenie wykorzystania paliw odnawialnych na statkach.

Emisje dwutlenku węgla z żeglugi zostaną ograniczone

Celem porozumienia jest ukierunkowanie transportu morskiego na realizację celów klimatycznych UE w latach 2030 i 2050 poprzez podniesienie celów redukcji emisji energii zużywanej na statkach oraz wprowadzenie działań promujących tak zwanych paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. W ten sposób UE zamierza zmniejszyć emisje dwutlenku węgla z żeglugi.

Porozumienie zapewni dostawcom paliwa, statkom i operatorom morskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych warunków, aby sektor morski zrealizował cele klimatyczne – powiedział w oświadczeniu szwedzki minister infrastruktury Andreas Carlson.

Jak wskazuje portal Marine Link, porozumienie między przedstawicielami państw członkowskich UE a parlamentem UE będzie teraz musiało zostać formalnie przyjęte przez unijnych ministrów.

Czytaj też: Dekarbonizacja branży morskiej. Kolejna firma stawia na wodór

Emisje z transportu morskiego

Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej, transport morski stanowi około 2,2% światowej emisji gazów cieplarnianych, z czego większość to emisje dwutlenku węgla. Jednak wraz z rosnącą globalizacją i handlem, prognozuje się, że ta liczba będzie rosnąć.

Jednym z powodów takiej dużej emisji w branży transportowej morskiej jest stosowanie paliw o wysokiej zawartości siarki. Jednak branża promuje stosowanie paliw alternatywnych, takich jak LNG (skroplony gaz ziemny) i biopaliwa, które są mniej szkodliwe dla środowiska i mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. W ostatnich latach wprowadzono wiele innowacji i technologii oczyszczających spaliny, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.

Ponadto, w 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki. Mimo tych kroków, nadal istnieje wiele wyzwań związanych z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla w branży morskiej.

Czytaj też: Zmiany klimatu widać gołym okiem. Zapotrzebowanie na ogrzewanie w Europie spadło o 19%!

MSC: Jesteśmy gotowi na paliwa alternatywne dla statków

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button