
Jak informuje portal Marine Link, kraje UE osiągnęły wstępne porozumienie, by ograniczyć emisje dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych z żeglugi poprzez zwiększenie wykorzystania paliw odnawialnych na statkach.
Emisje dwutlenku węgla z żeglugi zostaną ograniczone
Celem porozumienia jest ukierunkowanie transportu morskiego na realizację celów klimatycznych UE w latach 2030 i 2050 poprzez podniesienie celów redukcji emisji energii zużywanej na statkach oraz wprowadzenie działań promujących tak zwanych paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. W ten sposób UE zamierza zmniejszyć emisje dwutlenku węgla z żeglugi.
Porozumienie zapewni dostawcom paliwa, statkom i operatorom morskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych warunków, aby sektor morski zrealizował cele klimatyczne – powiedział w oświadczeniu szwedzki minister infrastruktury Andreas Carlson.
We welcome the agreement between the @Europarl_EN and @EUCouncil on cutting maritime transport emissions by promoting sustainable fuels for shipping.
The FuelEU Maritime regulation will ensure that greenhouse gases from ship fuels decrease as much as 80% by 2050.#EUGreenDeal
— European Commission (@EU_Commission) March 23, 2023
Jak wskazuje portal Marine Link, porozumienie między przedstawicielami państw członkowskich UE a parlamentem UE będzie teraz musiało zostać formalnie przyjęte przez unijnych ministrów.
Czytaj też: Dekarbonizacja branży morskiej. Kolejna firma stawia na wodór
Emisje z transportu morskiego
Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej, transport morski stanowi około 2,2% światowej emisji gazów cieplarnianych, z czego większość to emisje dwutlenku węgla. Jednak wraz z rosnącą globalizacją i handlem, prognozuje się, że ta liczba będzie rosnąć.
Jednym z powodów takiej dużej emisji w branży transportowej morskiej jest stosowanie paliw o wysokiej zawartości siarki. Jednak branża promuje stosowanie paliw alternatywnych, takich jak LNG (skroplony gaz ziemny) i biopaliwa, które są mniej szkodliwe dla środowiska i mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. W ostatnich latach wprowadzono wiele innowacji i technologii oczyszczających spaliny, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.
Ponadto, w 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki. Mimo tych kroków, nadal istnieje wiele wyzwań związanych z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla w branży morskiej.
Czytaj też: Zmiany klimatu widać gołym okiem. Zapotrzebowanie na ogrzewanie w Europie spadło o 19%!
Jeden komentarz