Info z rynku

IRA przynosi skutek. Powstanie kolejna fabryka baterii do aut elektrycznych w USA

LG Energy Solution ogłosiła, że zainwestuje 5,6 mld dolarów w produkcję baterii do aut elektrycznych (EV) w USA. To efekt Inflation Reduction Act

Plan Bidena przynosi skutek. Zawarte w Inflation Reduction Act ulgi podatkowe dla producentów baterii do aut elektrycznych miały za zadanie przyciągnąć zagraniczne firmy. Udało się. Powstanie kolejna fabryka baterii do aut elektrycznych w USA. W piątek południowokoreańska firma LG Energy Solution ogłosiła, że zainwestuje 5,6 mld dolarów w wybudowanie kompleksu produkcyjnego w Arizonie. To kolejny projekt, który ma pomóc Stanom Zjednoczonym w transformacji energetycznej. 

Powstanie kolejna fabryka baterii do aut elektrycznych w USA

W piątek, 24.03.2023 r., południowokoreańska firma LG Energy Solution podała do publicznej wiadomości, że zamierza zainwestować przeszło 5,6 mld dolarów w stworzenie kompleksu produkcyjnego baterii do aut elektrycznych w USA. Fabryka powstanie w Queen Creek w stanie Arizona. Zakład ma obsługiwać głównie producentów pojazdów elektrycznych z Ameryki Północnej. Na kompleks mają się składać dwie fabryki. 

Wskazana kwota inwestycji jest czterokrotnie wyższa od tej, którą firma podała w tamtym roku, ujawniając wówczas swoje zamiary budowy fabryki w USA. Projekt stanął pod znakiem zapytania w połowie 2022 r., kiedy LG Energy Solution ogłosiła, że ponownie przyjrzy się swoim planom ze względu na zmieniające się warunki ekonomiczne. Niewiele potrzeba było, aby projekt zawieszono ze względu na chociażby inflację czy wysokie koszty surowców. 

Ostatecznie jednak kompleks powstanie i będzie to największa inwestycja w samodzielny zakład produkujący baterie w Ameryce Północnej w historii. Produkcja baterii w pierwszym zakładzie ma ruszyć w 2025 r., a w drugim rok później.

Zobacz też: LG zapłaci 1,9 mld dolarów GM. Ich baterie prowadziły do samozapłonów

Ustawa Bidena zachęca do produkcji w USA

Decyzja LG Energy Solution o zainwestowaniu w budowę fabryk w USA to z pewnością efekt działań administracji Bidena. Stanom Zjednoczonym coraz mocniej zależy na tym, aby firmy lokowały swoją produkcję na ich terytorium. Ma to w okresie po pandemii COVID-19 i w trakcie wojny handlowej z Chinami wzmocnić lokalne łańcuchy dostaw i zmniejszyć zależność od Państwa Środka. To globalne zjawisko nazywane reshoringiem, które oznacza przenoszenie fabryk do macierzystego kraju. 

W tym celu administracja Bidena zawarła w Inflation Reduction Act zapisy, które oferują ulgi podatkowe producentom sprzedającym baterie do aut elektrycznych w USA. Ulgi te przysługują jednak jedynie tym firmom, które sprzedają baterie, których określona wartość została wytworzona na terenie Stanów Zjednoczonych. LG Energy Solution ogłosiła, że spełnia te warunki.

Przyciąganie fabryk baterii do EV do USA do także część działań, które mają przyspieszyć przechodzenie USA na tzw. zieloną energię. CEO LG Energy Solution, Kwon Youngsoo, tak komentował decyzję o inwestycji:

Wierzymy, że to właściwy krok we właściwym czasie w celu wzmocnienia transformacji USA w kierunku czystej energii.

Zapisy Inflation Reduction Act spotkały się z dużym sprzeciwem zagranicznych producentów baterii elektrycznych. Jednocześnie stworzyły okazję dla takich firm jak właśnie LG Energy Solution, ale też Samsunga SDI czy japońskiej Panasonic, które również ogłosiły plany budowy fabryk w USA. Część z nich zakłada także partnerstwa z producentami samochodów.

Zobacz też: Biden podpisał Inflation Reduction Act. Ogromne inwestycje w transformację energetyczną

Kolejna odsłona wojny handlowej USA z Chinami

Przyciągnięcie południowokoreańskiej LG Energy Solution do USA to dla administracji Bidena niewątpliwie sukces. To obecnie drugi największy na świecie producent baterii do aut elektrycznych, zaraz za chińskim liderem – Contemporary Amperex Technology. LG Energy planuje rozszerzać swoją produkcję w Ameryce Północnej. Posiada już dwie fabryki wybudowane wspólnie z General Motors (planuje trzecią) oraz zawarła joint venture wraz z Hondą. Jedna fabryka powstała także w Kanadzie. 

Inflation Reduction Act to ustawa, której celem, jak sugerowałaby nazwa, jest redukcja inflacji w USA. Przez wielu jest jednak nazywana ustawą klimatyczną, bowiem zakłada przeznaczenie prawie 370 mld USD na projekty związane z transformacją energetyczną. Ustawa przewiduje szereg rozwiązań mających przyciągnąć firmy do inwestowania w USA.

LG Energy Solution prognozuje wzrost popytu na baterie dla aut

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button