PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport
Gorące newsy

Nowy Jedwabny Szlak wciąż pod presją. Jak wyglądał I kwartał?

Kolejowe przewozy towarowe Chiny-Europa nadal znajdują się pod presją

Od prawie trzech lat usługi przewozów kolejowych towarów na linii eurazjatyckiej między Chinami a Europą są pod presją. Najpierw problemem była pandemia, a teraz na kolejowe przewozy towarowe Chiny-Europa ogromny wpływ ma wojna na Ukrainie.

Kolejowe przewozy towarowe Chiny-Europa napotykają problemy

Minął już pierwszy kwartał tego roku, a kolejowe przewozy towarowe Chiny-Europa nadal znajdują się pod presją. Kilku spedytorów wskazało, że pierwsze trzy miesiące roku były dość trudne, głównie z powodu malejących wolumenów towarów między Chinami a Europą oraz zmniejszonego europejskiego popytu na przesyłki kolejowe. Jak informuje portal Railfreight, chociaż szczegółowe liczby wciąż nie są dostępne, pesymiści mogą powiedzieć, że rynkowe dno dla chińsko-europejskiego ekspresu (CEE) zbliża się coraz szybciej. Skutecznym sposobem na analizę bieżących trendów Nowego Jedwabnego Szlaku i możliwego spadku wolumenu jest zrozumienie bieżącego statusu pociągów chińsko-europejskich.

W tym roku większość pociągów CEE jeździ do Rosji. Im więcej pociągów „China Europe Express” zmierza do Moskwy, tym bardziej w branży pojawia się pytanie: Czy ruch między Chinami a Europą przesunie się w 2023 roku w kierunku Rosji? Odpowiedzi jeszcze nie poznaliśmy, ale niektóre sygnały wskazują na taką możliwość. Przykładami tych nowych trendów są nowo otwarte trasy Pekin-Moskwa i Langfang-Moskwa oraz niedawno otwarty Shenyang China Europe Express Consolidation Center.

Xinya Zhang, kierownik sprzedaży BTT Freight Management, uważa, że poza kwestiami związanymi z przejazdami przez Rosję, przewóz pociągów CEE utrudnia nowa polityka Chińskiej Kolei.  Narodowe przedsiębiorstwo kolejowe wprowadziło bowiem nowy próg minimalnej ładowności, ustawiony na 50 TEU dla pociągów CEE. Jednakże w rzeczywistości ​​zbieranie takich wolumenów ładunków, zwłaszcza dla pociągów bezpośrednich, nie jest wcale takie proste.

Dlatego platformy logistyczne wprowadziły więcej pociągów mieszanych zamiast bezpośrednich. Zhang, dodał, że „w systemie takie pociągi będą mogły odbierać towary zmierzające do różnych celów w Europie”. Jak wskazuje Railfreight, kilka przykładów ostatnich usług pociągów mieszanych to pociąg „Cross Europe” obsługiwany przez Chengdu, kierujący się do Luksemburga i Polski oraz Express Yixinou (Yiwu, Xinjiang, Europe), który zbiera towary z Duisburga, Madrytu, Hamburga i Małaszewicz.

Czytaj też: METRANS rozbudowuje terminale wzdłuż korytarza Węgry-Serbia

Transport kolejowy droższy niż morski

Jak wyjaśnił Zhang, większość klientów korzystających z China-Europe Express dzieli się na dwie grupy. Pierwszą stanowią klienci, którym szczególnie zależy na terminowości dostaw, na przykład przemysł odzieżowy. Wciąż decydują się oni na przesyłki CEE, aby dotrzeć do Europy w około 20 dni i tam zorganizować dalszą dystrybucję. Drugą grupę stanowią klienci z terenów przy infrastrukturze CEE. W przypadku przewozów morskich, towar musi jeszcze przejść przez sieć logistyczną wewnątrz kraju, co generuje dodatkowe koszty. Dlatego niektórzy właściciele ładunków w okolicach centrów konsolidacyjnych korzystają z CEE ze względów ekonomicznych.

Jak informuje portal Railfreight, po gwałtownym wzroście podczas epidemii, ceny stawki frachtu morskiego ponownie spadły w tym roku. Wobec tego, transport kolejowy jest prawie siedmiokrotnie droższy niż transport morski. W związku z tym, ci przewoźnicy, którzy nie potrzebują szybkiego transportu, wracają do frachtu morskiego. Trzeba jednak zauważyć, że na ceny CEE wpływa nie tylko cena frachtu, ale także ceny intermodalne dla transportu kolejowo-morskiego. Mimo spadku cen frachtu morskiego oraz zmian w dotacjach, China-Europe Express nadal odnajduje swoje miejsce na rynku, mimo sankcji UE oraz wzrostu China-Russia Express.

Czytaj też: Eksport Chin rośnie. Czy to oznacza powrót Azjatyckiego Smoka?

CFL zmodernizuje terminal intermodalny Bettembourg-Dudelange

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button