PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyInfo z rynkuTransport

PIE: Elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego: Polska stanie się liderem?

Nowe horyzonty dla polskiego transportu drogowego.

Czy Polska jest gotowa na elektryfikację ciężkiego transportu drogowego? Według najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), jeżeli podejmiemy odpowiednie kroki, możliwe jest stworzenie ponad 20 tys. nowych miejsc pracy. Jakie są korzyści ekonomiczne i środowiskowe, które przemiana tego sektora transportowego może nam przynieść?

Polska: Unijny lider w drogowym transporcie towarów

W ostatnim raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) podkreślono, że Polska jest unijnym liderem w drogowym transporcie towarów. Jest to niezwykle istotne, gdyż ten sektor jest ważnym filarem naszej gospodarki. Polska dominuje w tym obszarze, odpowiadając za 25% udziału w rynku europejskim, wyprzedzając takie kraje jak Niemcy, Francja czy Hiszpania.

Jednym z kluczowych czynników tej dominacji jest położenie geograficzne naszego kraju, które ułatwia skuteczne połączenia z resztą Europy. Na tym tle, polskie firmy transportowe oferują wysoką jakość usług, które są atrakcyjne cenowo dla klientów na całym kontynencie.

Jednym z najbardziej pociągających aspektów tego sektora jest to, że generuje on ogromną ilość miejsc pracy. Szacuje się, że tylko w sektorze transportu drogowego istnieje około 20 tysięcy miejsc pracy, co przyczynia się do stabilności ekonomicznej kraju.

Jednakże, pomimo tego sukcesu, sektor transportu drogowego w Polsce stoi przed poważnymi wyzwaniami. W szczególności, konieczność adaptacji do technologii niskoemisyjnych jest nieunikniona.

Czytaj również: Koszt budowy domu jednorodzinnego w 2023 roku [ANALIZA]

W raporcie PIE podkreślono jednak, że elektryfikacja transportu drogowego jest nieodwracalna. Tym samym oznacza to, że Polska musi podjąć decyzyjne kroki w kierunku zrównoważonego transportu. Inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w kontekście przyszłości ekologicznej, nie tylko mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ale także zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportowego na europejskim rynku.

Źródło: PIE

Wybór na drodze do elektryfikacji: infrastruktura ładowania

Infrastruktura ładowania jest kluczowym elementem w procesie elektryfikacji transportu drogowego, który odgrywa istotną rolę w skali globalnej. Zgodnie z najnowszym raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), jednym z największych wyzwań na drodze do pełnej elektryfikacji transportu drogowego jest brak odpowiedniej infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.

Właściwa infrastruktura ładowania jest niezbędna dla funkcjonowania pojazdów elektrycznych, zwłaszcza ciężarowych, które wymagają stacji ładowania o dużym natężeniu prądu. Bez odpowiedniej sieci stacji ładowania, rozwój transportu elektrycznego może być znacząco spowolniony. Niemniej jednak obszar ten stanowi ogromny potencjał dla inwestycji i rozwoju, przede wszystkim w kontekście tworzenia nowych miejsc pracy i stymulowania lokalnej gospodarki.

Czytaj również: Lewitujące pociągi na Podkarpaciu? Nevomo rozpoczyna testy

Obecnie, polska sieć ładowania jest niewystarczająca do obsługi rosnącej liczby pojazdów elektrycznych. Jednym z rozwiązań mogłoby być budowa krajowej sieci ultraszybkich stacji ładowania wzdłuż głównych tras transportowych, co znacznie ułatwiłoby przepływ ciężkiego transportu elektrycznego.

Wymaga to jednak skoordynowanego wysiłku ze strony rządu, lokalnych samorządów oraz prywatnych inwestorów. Inwestycje w infrastrukturę ładowania to inwestycje w przyszłość — z punktu widzenia ekologicznego, ekonomicznego oraz społecznego. Zgodnie z raportem PIE, takie działania mogą przyspieszyć proces elektryfikacji, tworząc tym samym nowe miejsca pracy, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego i poprawy jakości powietrza.

Źródło: PIE

Elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego: korzyści ekonomiczne

Elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego nie jest tylko odpowiedzią na globalne wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi — przynosi również szereg korzyści ekonomicznych. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), korzyści te obejmują większą efektywność operacyjną, tworzenie nowych miejsc pracy oraz poprawę zdrowia publicznego przez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.

Pierwszą i najbardziej oczywistą korzyścią ekonomiczną jest zwiększona efektywność operacyjna. Pojazdy elektryczne, zwane również EVs, są znacznie bardziej efektywne od ich tradycyjnych odpowiedników na paliwo fosylne. W rzeczywistości, koszty eksploatacji EVs są zwykle znacznie niższe, ponieważ wymagają mniej konserwacji i są tańsze w użytkowaniu dzięki niższym kosztom energii.

Poza bezpośrednimi korzyściami ekonomicznymi dla operatorów transportu drogowego elektryfikacja ma potencjał do tworzenia nowych miejsc pracy. Polska, jako jeden z czołowych graczy w drogowym transporcie towarów w Unii Europejskiej, ma duży potencjał tworzenia nowych miejsc pracy. Mogą one powstać w sektorach związanych z infrastrukturą ładowania, produkcją i serwisowaniem pojazdów elektrycznych. Dodatkowo nowe możliwości zatrudnienia mogą się pojawić również w technologiach wspierających, takich jak systemy zarządzania energią.

Czytaj również: Elektryfikacja kolejnictwa: klucz do zerowej emisji netto UK [BADANIE]

Dodatkowo poprawa zdrowia publicznego przez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jest często niedocenianą korzyścią ekonomiczną. Zmniejszenie emisji spalin z transportu drogowego może prowadzić do znacznej poprawy jakości powietrza, szczególnie w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Oszczędności na opiece zdrowotnej wynikające ze zmniejszenia chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza mogą być znaczące.

Elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego jest więc nie tylko odpowiedzią na wyzwania środowiskowe, ale także silnym impulsem dla rozwoju gospodarki. Jest to szansa na stworzenie bardziej zrównoważonego, zdrowszego i bardziej konkurencyjnego sektora transportowego.

Źródło: PIE

Podsumowanie: elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego jako kierunek rozwoju

Na podstawie raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) staje się jasne, że elektryfikacja transportu drogowego nie jest tylko trendem, ale strategicznym kierunkiem rozwoju dla Polski. Jest to szansa na zbudowanie bardziej zrównoważonej, ekonomicznie efektywnej i zdrowej przyszłości dla kraju i jego mieszkańców.

Rozważając korzyści ekonomiczne związane z elektryfikacją, nie można pominąć potencjalnych miejsc pracy. Te mogą powstać dzięki rosnącemu popytowi na infrastrukturę ładowania, produkcję oraz serwis pojazdów elektrycznych. Przy odpowiednim wsparciu politycznym i inwestycyjnym, elektryfikacja transportu drogowego może przyczynić się do utworzenia nawet 20 tysięcy nowych miejsc pracy.

W kontekście ekologicznym, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez transport drogowy ma potencjał do znacznej poprawy zdrowia publicznego. Oszczędności w sektorze opieki zdrowotnej, wynikające ze zmniejszenia chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza, mogą przyczynić się do poprawy jakości życia i ogólnej dobrobytu społeczeństwa.

Z punktu widzenia operacyjnego, pojazdy elektryczne oferują również większą efektywność niż ich odpowiedniki na paliwa kopalne. Oznacza to niższe koszty operacyjne, co może przekładać się na większą konkurencyjność dla firm transportowych.

Czytaj również: Energa Green Development uruchomi farmę fotowoltaiczną Mitra

Wreszcie, Polska, jako unijny lider w drogowym transporcie towarów, ma unikalną możliwość przewodzenia w procesie elektryfikacji transportu drogowego w Europie. Jest to szansa na utrzymanie i zwiększenie swojej pozycji na rynku, jednocześnie przyczyniając się do globalnych działań na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu.

Tak więc, choć elektryfikacja transportu drogowego niesie ze sobą swoje wyzwania, korzyści, które może przynieść, są znaczne. Wymaga to jednak strategicznego podejścia, odpowiednich inwestycji i politycznego wsparcia, aby te potencjalne korzyści stały się rzeczywistością.

LG Energy Solution buduje zakład produkujący baterie EV za 5,5 mld USD

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

5 Komentarze

  1. „ Z punktu widzenia operacyjnego, pojazdy elektryczne oferują również większą efektywność niż ich odpowiedniki na paliwa kopalne. Oznacza to niższe koszty operacyjne, co może przekładać się na większą konkurencyjność dla firm transportowych.”
    Boże broń nas przed idiotami i zabierz im dostęp do neta!
    Wiele tez postawionych w tym artykule nie trzyma się realiów a wręcz jest wyssane z palca. Prawdopodobnie pisany był przez osoby nie mające styczności i nie znające rzeczywistego działania transportu drogowego w Polsce. Ignorancja i traktowanie tematu po łebkach aż bije w oczy. Może wystarczyło spytać producentów samochodów ciężarowych, dostawców energetycznych czy choćby jednego poważnego przewoźnika a autorzy zostali by oświeceni aktualnym stanem i możliwościami elektryfikacji transportu drogowego. Szczególnie międzynarodowego.
    Chętnie opowiem więcej, a może i sam się czegoś nauczę.

    1. Szanowny Panie Marku, pomijając inwektywy, zapraszam do raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który opisuje właśnie ten fakt. Artykuł na każdym kroku podkreśla (łącznie z tytułem), że opiera się właśnie na tym raporcie:

      Cytuję:
      „[…] Transformacja może również przyspieszyć wzrost aktywności przewozowej polskich firm z branży TSL. W zależności od tempa elektryfikacji aktywność przewozowa do 2035 r. będzie wyższa o 4,8 mld tkm lub nawet o 9,9 mld tkm względem scenariusza zachowania status quo. Ponadto dzięki przyspieszonej elektryfikacji floty polski sektor drogowego transportu ciężkiego mógłby wzrosnąć o 1,1 mld EUR do 2035 r. względem scenariusza, w którym obecny stan rzeczy został utrzymany.”

      […] Ciężkie pojazdy elektryczne będą tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. BloombergNEF zakłada spadek całkowitych kosztów posiadania elektrycznych ciężarówek o dmc powyżej 15 t – do 2030 r. nawet o 57 proc. Do 2025 r. elektryczne samochody dostawcze, niezależnie od rozmiaru, będą bardziej konkurencyjne od spalinowych ze względu na rozwój technologii.

      Efektywność pojazdów elektrycznych w czasie przerywanej jazdy jest większa. Dotyczy to szczególnie dostaw realizowanych w miejskich cyklach roboczych, które charakteryzują się częstym zatrzymywaniem i ruszaniem. Czynniki te znacznie wpływają na poziom spalania w autach konwencjonalnych, w mniejszym stopniu zwiększają zużycie energii pojazdów elektrycznych. Odpowiednie ładowanie nagrzanej już baterii może zwiększyć też zasięg pojazdu zeroemisyjnego w przypadku długich tras. W przypadku tras podmiejskich pojazdy elektryczne będą tańsze w użytkowaniu przed 2030 r. Uwzględniany w analizie przez BNEF całkowity koszt posiadania (TCO) obejmuje wkład finansowy w zakup pojazdu i eksploatację, w tym koszty paliwa i wymiany opon. Wynik jest normalizowany względem dystansu pokonywanego przez pojazd w czasie jego użytkowania (BNEF, 2022a).”

      Autorami raportu są: Maciej Miniszewski, Magdalena Maj, Jan Wiśniewski, Piotr Ziółkowski
      Redakcja merytoryczna: Piotr Arak

      Pełny raport: https://pie.net.pl/elektryfikacja-ciezkiego-transportu-drogowego-stworzy-ponad-20-tys-nowych-miejsc-pracy/

      Jeśli Pan chce opowiedzieć więcej, to zapraszam do kontaktu do Pani rzecznik prasowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego Ewy Balicka-Sawiak, aby podzielić się Pańską opinią: E: ewa.balicka@pie.net.pl
      Z wyrazami szacunku
      Krzysztof Kobylarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button