PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
MorskiTransport

MSC odbiera kolejnego potwora. Oto kontenerowiec MSC Gemma

Przewoźnik kontenerowy odebrał już pięć jednostek o pojemności 24 000 TEU od początku tego roku

MSC odbiera kolejną morską gigantyczną jednostkę – kontenerowiec MSC Gemma – powiększając tym samym elitarną flotę największych statków świata.

Kontenerowiec MSC Gemma już we flocie

Chiński stoczniowiec Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group we współpracy z China Shipbuilding Trading zorganizował ceremonię nadania nazwy i przekazania kontenerowca MSC Gemma o pojemności 24 000 TEU. Kolosalny statek został oficjalnie przekazany firmie ICBC Financial Leasing oraz MSC Mediterranean Shipping Company.

Kontenerowiec MSC Gemma, zaprojektowany przez Hudong-Zhonghua z wykorzystaniem ich własnej wiedzy i doświadczenia, ma imponującą długość 399,99 metrów i szerokość 61,5 metra. Z ładownością wynoszącą 24 116 standardowych kontenerów, statek należy do największych na świecie jednostek o pojemności 24 tys. TEU+, mierzonych pod względem ładowności.

Jak informuje portal Offshore Energy, klasyfikowana przez DNV jednostka ustanawia również nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. Statek wyposażony jest w szereg rozwiązań, które zmniejszają jego wpływ na środowisko i jednocześnie zwiększają efektywność operacyjną, w tym niewielki dziób w kształcie bulbusa, śruby o dużej średnicy oraz oszczędzające energię kanaliki. Ponadto gigantyczny statek kontenerowy jest wyposażony w system smarowania powietrzem, który skutecznie zmniejsza opory tarcia kadłuba.

System smarowania powietrzem tworzy warstwę bąbelków pomiędzy kadłubem statku a otaczającą go wodą, znacznie zmniejszając tarcie i opory hydrodynamiczne. Eksperci szacują, że sama ta technologia przyniesie oszczędności energii na poziomie trzech do czterech procent, co prowadzi do znacznego zmniejszenia emisji CO2.

Jak dodaje Offshore Energy, dostawa tego morskiego giganta nastąpiła po zakończeniu przez statek prób morskich na początku maja. Próby morskie obejmowały szereg istotnych testów, w tym systemu ALS (Automatycznego Systemu Ratunkowego), testu siły bocznej, testu kotwicy, testu wytrzymałości głównego silnika, systemu oczyszczania spalin oraz kabiny bezzałogowej. Jednym z kluczowych elementów poddanych ocenie podczas prób morskich było sprawdzenie generatora wału.

Czytaj też: MSC tak zwiększył pojemność floty, że aż ustanowił rekord w żegludze

Gigantyczne statki MSC

Jest to trzeci statek o tej samej wielkości dla MSC. Przewoźnik kontenerowy odebrał już pięć jednostek o pojemności 24 000 TEU od początku tego roku. W ciągu zaledwie ośmiu i pół roku główny przewoźnik kontenerowy podwoił efektywnie liczbę jednostek w swojej flocie, umacniając swoją pozycję jako znacząca siła w sektorze morskim.  MSC zakupił aż 306 statków kontenerowych o łącznej pojemności 1,2 miliona TEU od sierpnia 2020 roku. Co więcej, szwajcarski gigant przewozów kontenerowych posiada największe zamówienia w branży, zamawiając około 130 statków kontenerowych.

Jak informuje portal Offshore Energy, w  styczniu 2023 roku MSC złożył zamówienie na dziesięć kontenerowców zasilanych LNG w Zhoushan Changhong, spółce joint venture między prywatnym Jiangsu Xin Chang Jiang Group a państwowym China International Marine Containers Group (CIMC). Dziesięć jednostek o pojemności 11 500 TEU zostanie wyposażonych w napęd dwupaliwowy, umożliwiający ich zasilanie zarówno LNG, jak i konwencjonalnym paliwem. Ponadto, statki te będą miały konstrukcję przygotowaną pod ewentualne zastosowanie amoniaku.

W tym roku MSC ma zaplanowaną dostawę aż 33 jednostek typu neopanamax i megamax. Przewiduje się, że MSC będzie próbować skierować większość wzrostu floty na nowe, niezależne trasy poza sojuszem 2M, gdyż przewoźnik przygotowuje się na zakończenie umowy o współpracy VSA z Maersk pod koniec 2024 roku. Dane pochodzące od analityków rynku wskazują, że MSC, posiadając około 127 statków o łącznej pojemności 1,66 miliona TEU, zdaje się zmierzać ku osiągnięciu poziomu 6,75 miliona TEU w ciągu dwóch lat, jeśli starsze jednostki nie zostaną zezłomowane.

Czytaj też: Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Jak duże są największe kontenerowce oceaniczne na świecie?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button