Morski
Gorące newsy

Gazowiec „Lech Kaczyński” dotarł do Świnoujścia z dostawą 70 tys. ton LNG

Grupa ORLEN gwarantuje stabilne dostawy surowców, w tym gazu ziemnego do Polski. Gazowiec „Lech Kaczyński” z floty budowanej na potrzeby Grupy ORLEN dotarł do Terminalu w Świnoujściu z dostawą 70 tysięcy ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) ze Stanów Zjednoczonych. Taki ładunek wystarczy na pokrycie średniego tygodniowego zużycia gazu ziemnego wszystkich gospodarstw domowych w Polsce.

Gazowiec „Lech Kaczyński” jest pierwszym w mającej liczyć osiem statków flocie Grupy ORLEN

Gazowiec „Lech Kaczyński”, który właśnie rozpoczął swoją morską służbę, jest pierwszą tego typu jednostką w rozwijanej przez Grupę ORLEN flocie. Do końca 2025 r. będzie ona liczyć łącznie osiem statków. W tym roku do użytku wejdzie jeszcze jeden gazowiec, któremu nadano nazwę „Grażyna Gęsicka”. Wszystkie jednostki posłużą do obsługi zarówno kontraktów długoterminowych Grupy ORLEN na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, jak i ładunków zakupionych na rynku spotowym.

Zobacz także: Grupa ORLEN uzyskała nowe koncesje w Norwegii. Ma ich już 98!

Grupa ORLEN będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarteru podpisanych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Zgodnie z umowami, armatorzy będą odpowiedzialni za obsadę załogi i stan techniczny jednostek. Okres czarteru obejmuje 10 lat z możliwością przedłużenia. Każda z jednostek może przetransportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie lotnym. Warto zaznaczyć, iż wielkość zamówionych statków zapewnia ich uniwersalność, w tym możliwość odbioru oraz dostaw gazu również w tych terminalach, do których nie wpłyną największe gazowce.

Grupa ORLEN sprowadza LNG do Terminalu w Świnoujściu od 2016 roku. Do tej pory odebrała, łącznie z dzisiejszą dostawą, 219 ładunków skroplonego gazu ziemnego o wolumenie wynoszącym ok. 17,5 mln ton LNG. Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (116) oraz USA (83). Ponadto odebrane zostały dostawy z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3) oraz Egiptu (1). W 2023 roku Grupa ORLEN planuje utrzymać wysoką efektywność operacji LNG, dostosowując wolumen importu gazu drogą morską do zapotrzebowania odbiorców i sytuacji rynkowej. Obecnie dostawy LNG pokrywają jedną trzecią rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.

Zobacz także: Spółka ORLEN Upstream rozpoczęła produkcję energii elektrycznej z własnych złóż gazu ziemnego

Terminal w Świnoujściu filarem strategii dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski

Jak zaznaczył Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, Terminal w Świnoujściu, którego powstanie zainicjował śp. Prezydent Lech Kaczyński, jest filarem strategii dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Dzięki niemu oraz konsekwentnie realizowanym przez koncern działaniom w zakresie importu LNG Grupa ORLEN może zapewniać swoim klientom nieprzerwane dostawy błękitnego paliwa. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu energetycznego i wojny za naszą wschodnią granicą. Zabezpieczenie dostaw LNG to nie tylko kontrakty, ale również flota. Mając ją do wyłącznej dyspozycji, koncern gwarantuje stabilność transportu gazu do Polski, ale też wzmacnia swoją pozycję na globalnym rynku tego paliwa.

PKN ORLEN podpisał umowę kupna gazu od Sempra Infrastructure

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button