
W ubiegłym roku szwajcarski kolejowy przewoźnik towarowy SBB Cargo odnotował ogromne straty finansowe w wysokości 191 mln euro. Wzrost strat był wręcz katastrofalny, bowiem jeszcze w 2021 roku wynosiły one „tylko” 1,2 mln euro.
SBB Cargo notuje poważne straty finansowe
Szwajcarski kolejowy przewoźnik towarowy SBB Cargo odnotował katastrofalny wzrost strat finansowych z 1,2 mln euro w 2021 roku do 191 mln euro w ubiegłym roku. Było to prawie 80 procent całkowitej straty spółki matki SBB w 2022 roku. Jak wskazuje portal RailFreight, SBB Cargo odnotowały ogromne straty finansowe, ale według spółki matki, powodem takiego stanu rzeczy był znaczny odpis wartości księgowej spółki w wysokości nie mniejszej niż 130,5 mln euro. Do tego w zeszłym roku doszła utrata wsparcia związanego z pandemią. Według zarządu odpis jest „jednorazową korektą” wynikającą z przeprowadzonego w ubiegłym roku „testu wyceny”.
Fakt, że musiało dojść do tak dużego odpisu, ma związek z niepewnymi perspektywami dla kolejowego transportu towarowego w Szwajcarii, który utrzymuje się na powierzchni tylko dzięki dużemu wsparciu finansowemu ze strony państwa. Pod koniec ubiegłego roku rząd szwajcarski podzielił się planami ewentualnego wyłączenia ruchu jednowagonowego z programów wsparcia finansowego. Pojedyncze wagony są integralną częścią kolejowego transportu towarowego w Szwajcarii i według kierownictwa SBB niepewność finansowa ma poważne konsekwencje dla wartości jej działu cargo.
Czytaj też: Ceny energii dobijają francuskich operatorów. Apelują o pomoc!
Również straty międzynarodowe
Jak dodaje RailFreight, SBB Cargo International również zmagało się w ubiegłym roku z wieloma przeciwnościami. Strata międzynarodowego przewoźnika towarowego wzrosła z niespełna 306 tys. euro w 2021 r. do prawie 20 mln euro w roku ubiegłym. Ten finansowy regres był spowodowany między innymi zakłóceniami w niemieckiej sieci kolejowej z powodu prac remontowych oraz wysokimi kosztami energii elektrycznej.
Jednocześnie SBB Cargo International planuje powiększyć swoją flotę o 20 dodatkowych lokomotyw wielosystemowych Vectron od Siemens Mobility. Dostawa nowych lokomotyw planowana jest na 2024 rok i zwiększy zdolności przewozowe szwajcarskiej sieci kolejowej. Flota Vectronów Siemensa przejechała dotychczas ponad 585 milionów kilometrów i jest obecnie dopuszczona do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii.
Czytaj też: PKP SA zbuduje lub zmodernizuje blisko 200 dworców
Miliardowe straty Czeskich Kolei. Wszystko przez drogą energię
Jeden komentarz