DrogowyIntermodalnyKolejowyTransport

Pierwszy suchy port w Finlandii otwarty! Należy do sieci TEN-T

To pierwszy suchy port w Finlandii oraz pierwszy fiński terminal drogowy i kolejowy w sieci TEN-T

Ukończono budowę terminalu kolejowo-drogowego Kouvola, położonego mniej więcej w równej odległości od granicy z Rosją i portu w Helsinkach oraz w pobliżu portów Hamina i Kotka. Terminal został zbudowany przez miasto Kouvola, którego władze twierdzą, że jest to pierwszy suchy port w Finlandii oraz pierwszy fiński terminal drogowy i kolejowy w sieci TEN-T.

Pierwszy suchy port w Finlandii

Suchy port w Finlandii ma powierzchnię 42 ha i zdolność przeładunkową na poziomie 150 00 TEU/rok. W terminalu zbudowano dwa tory załadunkowe o długości 1 100 m i rozstawie torów 1 524 mm, dzięki którym nie trzeba dzielić pociągów. Terminal jest otwarty dla wszystkich operatorów i zarządzany przez spółkę zależną Railgate Finland należącą do miasta Kouvola Innovation. Z kolei tory kolejowe są własnością krajowego zarządcy infrastruktury transportowej Väylävirasto.

W trakcie budowy planowano, że terminal będzie wykorzystywany do obsługi euroazjatyckich przewozów towarowych. Miasto stwierdziło, że „obecna sytuacja na świecie” zmieniła kwestię przepływu towarów, ale terminal może funkcjonować jako rozszerzenie fińskich portów i zapewnić dodatkową przestrzeń magazynową, która jest obecnie potrzebna. Budowa kosztowała 34,1 mln euro, czyli poniżej pierwotnego budżetu wynoszącego 40 mln euro. Miasto zapewniło 23,6 mln euro, UE 6,8 mln euro, a rząd krajowy 3,5 mln euro. W dużej mierze wykorzystano materiały pochodzące z recyklingu.

Czytaj też: Polska zbuduje na granicy z Ukrainą suchy port? Trwają rozmowy dotyczące usprawnienia eksportu

Połączenie TEN-T

Terminal Kouvola jest jedynym fińskim terminalem kolejowym i drogowym w europejskiej sieci TEN-T. Pod względem międzynarodowego znaczenia terminal można porównać do głównych portów i lotnisk w Finlandii. Celem sieci TEN-T jest bezpieczny i zrównoważony unijny system transportowy, który promuje płynny przepływ towarów i osób. Sieć TEN-T koncentruje się na najważniejszych połączeniach i węzłach komunikacyjnych. Istnieje dziewięć korytarzy sieci bazowej, z których korytarze skandynawsko-śródziemnomorskie i północno-morsko-bałtyckie rozciągają się na południową Finlandię.

Kouvola RRT

Europejskie standardowe główne połączenie z Rosją prowadzi przez Vaalimaa (droga) i Vainikkala (kolej). Kouvola ma logistycznie najbardziej centralną lokalizację z połączeniami kolejowymi do wszystkich głównych punktów i głównymi połączeniami drogowymi w sześciu kierunkach. Kouvola znajduje się w południowo-wschodniej Finlandii, w pobliżu obszaru stołecznego oraz portów Helsinki, Hamina i Kotka.

Kouvola RRT

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

DP World zbuduje mega-terminal kontenerowy w Indiach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button