DrogowyTransport

Poważny niedobór kierowców w Niemczech. Zmienią przepisy?

Branża apeluje o zmianę przepisów dotyczących rekrutacji kierowców z zagranicy

Podczas gdy niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu przewiduje, że transport drogowy w Niemczech wzrośnie o 54% do 2051 r., kraj już dziś cierpi na poważny niedobór kierowców, szacowany na około 70 000 osób. W tej sytuacji stowarzyszenie transportowe Bgl prosi o natychmiastową interwencję i apeluje o zmianę przepisów dotyczących rekrutacji kierowców z zagranicy.

Niemcy chcą zwalczyć niedobór kierowców

Stowarzyszenie transportowe Bgl, wraz ze związkami zawodowymi logistyki Dslv, transportu pasażerskiego Bdo i gospodarki odpadami Bde, skierowały pismo do niemieckiego rządu z prośbą o uproszczenie procedur rekrutacji kierowców pochodzących z zagranicy, zwłaszcza tych, którzy nie znają jeszcze języka niemieckiego. Jednym z problemów przy zatrudnianiu imigrantów są przepisy mówiące o tym, że jeśli nie mają oni prawa jazdy lub Cqc ważnego w UE, muszą zdawać egzaminy, aby je uzyskać. Sęk w tym, że obecnie jest to niemożliwe, jeśli nie znają języka niemieckiego.

Dlatego stowarzyszenia domagają się zarówno rozszerzenia uznawania zagranicznych praw jazdy, jak i przeprowadzania egzaminów w Niemczech w kilku językach. Ponadto apelują o obniżenie minimalnego wieku dla uzyskania wyższego prawa jazdy oraz o przyspieszenie cyfryzacji szkoleń i kształcenia. Stowarzyszenia mają nadzieję, że po zmianie przepisów Niemcy zwalczą niedobór kierowców, który już teraz trapi naszych zachodnich sąsiadów. Według szacunków za naszą zachodnią granicą brakuje już około 70 000 pracowników w transporcie drogowym.

Czytaj też: Niedobór kierowców w USA się zmniejszył, ale ze złych powodów

Niedobór kierowców w Europie

Eksperci wskazują, że jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, niedobór kierowców w Europie może się potroić w ciągu zaledwie czterech lat, przekraczając liczbę dwóch milionów wolnych miejsc pracy w 2026 roku. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku zapotrzebowanie na kierowców wzrosło o czterdzieści procent.

W obliczu wzrostu popytu w ciągu najbliższych czterech lat, 30 procent pracujących dziś kierowców odejdzie na emeryturę, a stopa zastąpienia młodych ludzi będzie od czterech do siedmiu razy niższa. W praktyce istnieje ryzyko, że w 2026 roku 60 procent stanowisk nie zostanie obsadzonych. Rozwiązaniem może być zmniejszenie minimalnego wieku uprawniającego do zdobycia kwalifikacji, który obecnie w pięciu krajach UE wynosi 21 lat. Eksperci postulują wprowadzenie minimalnego wieku 18 lat, szkolenia rozpoczynającego się w wieku 17 lat, oraz większych nakładów na budowę bezpiecznych miejsc parkingowych.

Czytaj też: Brak kierowców w Wielkiej Brytanii rozpętał mały kryzys paliwowy

Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy? Brakuje kierowców

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button