PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Lewicowy premier Meksyku „upaństwawia” kolej. Wysłał wojsko

Wcześniej rząd wydał dekret nakazujący "tymczasowe" przejęcie około 120 kilometrów sieci firmy

Rząd Meksyku przejął część linii kolejowej na południu kraju, obsługiwaną przez jednostkę Grupo Mexico, co spowodowało spadek akcji tej firmy zajmującej się górnictwem i infrastrukturą o ponad 4%.

Rząd Meksyku przejmuje część Grupo Mexico

Wiadomość o przejęciu linii kolejowej zaniepokoiła analityków finansowych i zrodziła pytania dotyczące polityki prezydenta Andreasa Manuela Lopeza Obradora względem planów przejęcia meksykańskiego oddziału detalicznego bankowości Citigroup przez Grupo Mexico. Jak podaje Reuters, zdaniem ekspertów, przejęcie przez rząd Meksyku części linii Grupo Mexico może zniechęcić inwestorów i zagrozić transakcji.

To, co się dzisiaj wydarzyło z Grupo Mexico, może zagrażać tej transakcji – powiedziała Gabriela Siller, analityczka z Banco Base, odnosząc się do planów firmy dotyczących zakupu jednostki znanej jako Citibanamex.

Grupo Mexico kontrolowana jest przez Germána Larreę, jednego z najbogatszych ludzi w Meksyku, który według doniesień mediów spotkał się z Lópezem Obradorem w zeszłym tygodniu. Jak podaje Reuters, lewicowy prezydent stwierdził we wtorek, że rozmowy dotyczące planów Grupo Mexico dotyczących zakupu Citibanamex przebiegają „bardzo dobrze”.

Firma transportowa Grupo Mexico Transportes określiła przejęcie jako „zaskakujące” i poinformowała, że marynarka wojenna zajęła ich obiekty na odcinku Coatzacoalcos-Medias Aguas o godzinie 6 rano. Lewicowy Lopez Obrador jest mocno skonfliktowany z wielkimi przedsiębiorcami, oskarżając politycznych przeciwników o manipulowanie gospodarką na korzyść elit korporacyjnych i wywołując spory z USA i Kanadą w związku z próbą zaostrzenia państwowej kontroli nad rynkiem energetycznym.

Czytaj też: Meksyk sprzedaje prezydencki samolot. Maszyna trafi do Azji

Usługi pod nadzorem wojska

Wcześniej rząd wydał dekret nakazujący „tymczasowe” przejęcie około 120 kilometrów sieci firmy w okolicy wybrzeża Zatoki Meksykańskiej ze względu na jej znaczenie dla ważnego projektu infrastrukturalnego. Znany jako Korytarz Międzyoceaniczny, projekt koncentruje się na modernizacji połączenia kolejowego między wybrzeżem Pacyfiku a Zatoką Meksykańską na przesmyku Tehuantepec, tworząc trasę handlową, która ma konkurować z Kanałem Panamskim.

Jak podaje Reuters, Grupo Mexico Transportes będzie nadal świadczyć usługi pod nadzorem sił zbrojnych. Według analityków firmy Vector, część, która została „przejęta”, stanowi około 1,1% z 11 137 km sieci obsługiwanej przez dział transportu Grupo Mexico. W ciągu ostatnich 12 miesięcy jednostka ta wygenerowała 20,3% przychodów spółki macierzystej. Dekret rządowy uznał tę sekcję za „użyteczność publiczną” i powołał się na prawo o ekspropriacji, które stanowi, że takie działania mogą być podejmowane jedynie w zamian za odszkodowanie.

W czwartek Sąd Najwyższy Meksyku uchylił rządowe zarządzenie, które uznawało kluczowe projekty infrastrukturalne za inwestycje związane z bezpieczeństwem narodowym. Sąd stwierdził, że takie działanie narusza prawo do swobodnego dostępu do informacji. Kilka godzin później rząd odpowiedział nowym dekretem, w którym określił różne flagowe projekty, w tym Korytarz Międzyoceaniczny, jako obszary bezpieczeństwa narodowego. Akcje Grupo Mexico spadły o 4,25% w piątek, a podobny spadek odnotowano również na giełdzie Grupo Mexico Transportes.

Czytaj też: 9 z 10 najbrutalniejszych miast świata znajduje się w Meksyku

Meksykańskie wojsko będzie obsługiwać państwową linię lotniczą

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button