DrogowyTransport
Gorące newsy

Turcja nakłada 40% cło na samochody elektryczne z Chin

Według Chin nowa taryfa celna zaszkodzi wymianie handlowej między krajami

Turcja nałoży 40-procentowe cło na nowe samochody elektryczne importowane z Chin. Podwyżkę ogłosił turecki rząd, a według chińskich mediów państwowych nowa taryfa nałożona przez Turcję na chińskie pojazdy elektryczne zaszkodzi wymianie handlowej między krajami.

Turcja nakłada cło na samochody elektryczne z Chin

Nałożone przez Turcję cło na samochody elektryczne z Chin będzie dotyczyło zarówno pojazdów importowanych drogą lądową, jak i drogą morską. Turcja jest ważnym krajem tranzytowym zarówno dla Korytarza Środka, przez Morze Kaspijskie, jak i Korytarza Południowego, przez Iran. Nie jest jednak jeszcze jasne, czy dodatkowa taryfa dotyczy również transportu tranzytowego.

Według CnEVPost, chińskich komercyjnych mediów z siedzibą w Szanghaju, skupiających się na branży pojazdów energetycznych, nakładanie ceł może być nierozerwalnie związane z protekcjonizmem. Eksperci zauważyli, że decyzja o nałożeniu ceł pojawia się, gdy kraj ma zamiar wprowadzić na rynek swój pierwszy produkowany w kraju nowy pojazd elektryczny, Togg.

Dzięki wsparciu polityki stawek podatkowych, sprzedaż pojazdów elektrycznych w Turcji wzrosła prawie trzykrotnie w 2022 roku. Rosnący rynek w konsekwencji przyciągnął uwagę producentów elektryków z Chin. Na początku marca chiński gigant NEV BYD podpisał list intencyjny z ALJ Turkey, czyniąc go dystrybutorem firmy w Turcji.

Rząd Turcji

Czytaj też: Filipiny zniosą cła na pojazdy elektryczne i części do elektryków

Chiny chcą zdominować zagraniczne rynki

Chińska Generalna Administracja Celna opublikowała dane na temat sytuacji handlowej w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku. Wynika z nich, że chiński eksport produktów mechanicznych i elektrycznych w pierwszych dwóch miesiącach osiągnął 274 mld euro, co oznacza wzrost o 0,4 proc. rok do roku i stanowi 58 proc. całkowitej wartości eksportu. Wśród nich eksport samochodów wyniósł nieco ponad 13 miliardów, co oznacza znaczący wzrost rok do roku o 78,9 procent.

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych (EV) postawili sobie za cel, by zwiększyć sprzedaż elektryków w Europie. Chcą oni pozyskać europejskich kierowców i dużych klientów korporacyjnych dzięki bardziej przystępnym cenowo samochodom, które posiadają najwyższe oceny bezpieczeństwa i wiele zaawansowanych technologicznie funkcji. Wysoki popyt na samochody elektryczne w obliczu niedoborów w łańcuchu dostaw pozwolił europejskim producentom samochodów podnieść ceny pojazdów elektrycznych i bardziej skoncentrować się na klientach detalicznych, a nie na klientach takich jak firmy wynajmujące samochody, które tradycyjnie były dla nich mniej rentowne. Stworzyło to pole do popisu dla chińskich producentów samochodów elektrycznych, którzy już zdołali wyprzedzić większość zagranicznych rywali w Chinach.

Czytaj też: Motoryzacja w Polsce w ostatnich latach rośnie, w Niemczech spada

Norwegia wprowadza specjalny podatek od aut elektrycznych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button