PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Producent notuje duże straty! No ciekawe dlaczego…

Obecnie producent skupia się na wzmacnianiu procesów kontroli jakości

Boeing i jego oddział Boeing Commercial Airplanes (BCA) powróciły do dodatnich marż operacyjnych w ostatnim kwartale roku, co pozwoliło temu ostatniemu na osiągnięcie zysków. Z kolei sam Boeing zanotował straty.

Boeing kończy 2023 rok ze stratą i zawiesza prognozy na przyszłość

Boeing i jego oddział BCA zakończyły czwarty kwartał 2023 roku z dodatnimi marżami operacyjnymi, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z poprzednimi kwartałami. Mimo pozytywnych marż, Boeing zanotował straty na koniec roku i zawiesił prognozy na przyszłość. Jak informuje portal Simple Flying, obecnie producent skupia się na wzmacnianiu procesów kontroli jakości i zapewnianiu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Niemniej jednak dodatnie marże producenta i BCA były pierwszymi w ubiegłym roku. W trzech pierwszych kwartałach obie firmy notowały bowiem ujemne marże operacyjne. W czwartym kwartale ubiegłego roku marża operacyjna Boeinga wyniosła 1,3%, podczas gdy BCA osiągnęło 0,4%.

Jak informuje portal Simple Flying, chociaż ta ostatnia zakończyła trzymiesięczny okres zyskiem w wysokości 41 milionów dolarów, firma zakończyła ostatni kwartał roku z stratą netto w wysokości 30 milionów dolarów, co i tak stanowi znaczną poprawę w porównaniu do straty 663 milionów dolarów z IV kwartału 2022 roku.

Czytaj też: Boeing 737 MAX 10 też zagrożony? Czy jest jakaś alternatywa?

Komentując wyniki, David Calhoun, dyrektor generalny Boeinga zauważył, że obecnie firma skupia się na podejmowaniu działań w celu wzmocnienia procesów kontroli jakości samolotów, co oczywiście ma związek z problemami modelu MAX 9.

Na początku nowego roku często dzielimy się lub aktualizujemy nasze cele finansowe i operacyjne, ale teraz to nie jest odpowiedni moment. Po prostu skoncentrujemy się na każdym kolejnym samolocie i jednocześnie robimy wszystko, co możliwe, aby wspierać naszych klientów, podążać za naszym organem regulacyjnym i zapewniać najwyższy standard bezpieczeństwa i jakości we wszystkim, co robimy – stwierdził.

Airbus wciąż na prowadzeniu 

W ubiegłym roku Boeing osiągnął przychody w wysokości 77,7 miliarda dolarów (IV kwartał 2023: 22 miliardy dolarów), kończąc okres ze stratą netto w wysokości 2,2 miliarda dolarów. Jego przepływ gotówkowy z działalności operacyjnej poprawił się o 70% rok do roku, osiągając 5,9 miliarda dolarów. Tymczasem BCA osiągnęła 33,9 miliarda dolarów przychodów w ciągu roku (IV kwartał 2023: 10,4 miliarda dolarów), a zakończyła rok z operacyjną stratą w wysokości 1,6 miliarda dolarów (IV kwartał 2023: 41 milionów dolarów).

BCA miała jednak trudności z dostawami samolotów przez cały rok. W ubiegłym roku oddział dostarczył 528 samolotów (2022: 480), podczas gdy w IV kwartale tylko o pięć samolotów więcej w porównaniu do roku poprzedniego (157 w porównaniu do 152). Głównym zmartwieniem było to, że najważniejszy strumień przychodów z samolotów komercyjnych, linia montażowa 737, dostarczyła taką samą liczbę samolotów w IV kwartale 2023 i 2022 roku.

Czytaj też: Największe gospodarki świata. W 2024 roku potęga USA pozostanie niezachwiana

Jak informuje portal Simple Flying, w ciągu 12 miesięcy Boeing dostarczył jedynie dziewięć samolotów 737 więcej, podczas gdy Airbus stale zwiększał produkcję na tym samym rynku. W 2022 roku europejski producent samolotów dostarczył 516 samolotów z rodziny A320neo, zwiększając dostawy tej rodziny do 571 w 2023 roku.

Mimo to, portfel zamówień BCA wzrósł o 110,6 miliarda dolarów w 2023 roku, umożliwiając dywizji zwiększenie rocznych przychodów o 30% do 33,9 miliarda dolarów, w porównaniu do 26 miliardów dolarów rok wcześniej. Chociaż powrót do dodatniej marży w IV kwartale 2023 roku jest pozytywny dla Boeinga, monitorowanie wydajności dywizji w nadchodzącym roku będzie kluczowe.

United zrezygnuje z 737 MAX 10? Mają dość problemów Boeinga

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button