Morski
Gorące newsy

Znamy wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu

Grupa ORLEN wyłoniła wykonawcę, który będzie odpowiedzialny za budowę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 roku. Docelowo terminal ma umożliwić instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie.

Budimex wybuduje lądową część terminala w Świnoujściu

Lądowa część terminala instalacyjnego powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 hektarów. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Ponadto terminal będzie w stanie przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, których waga osiąga nawet 24000 t. Do tego w ramach budowy lądowej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników. Wykonawcą projektu została firma Budimex.

Zobacz także: Terminal instalacyjny w Świnoujściu i fabryka turbin w Szczecinie to nowe inwestycje Baltic Power

Nabrzeża umożliwią operowanie nawet dwustumetrowym statkom

Z kolei za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wkrótce rozstrzygnie postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża. Te, jak zapewnia koncern, będą charakteryzować się wyjątkowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.

Zobacz także: Spółka Baltic Power wybrała głównego wykonawcę bazy serwisowej morskiej farmy wiatrowej

Długość nabrzeży, która w obu przypadkach wyniesie ok. 250 metrów, umożliwi zaś operowanie w Świnoujściu największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up oraz heavy lift vessel. Okręty pierwszego typu przeznaczone są do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych. Z kolei w drugim przypadku mamy do czynienia z ponad dwustumetrowymi statkami służącymi do transportu elementów składowych wiatraków. Zgodnie z założeniami terminal najpierw posłuży do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu w polskiej części Bałtyku.

Zobacz także: Gazowiec „Lech Kaczyński” dotarł do Świnoujścia z dostawą 70 tys. ton LNG

Powstaje jedna z najnowocześniejszych instalacji w Europie

Jak zaznaczył Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind. Wybór wykonawcy terminala to kolejny ważny punkt harmonogramu projektu, który w sierpniu pozyskał warunkową decyzję inwestycyjną.

Ruszyła inwestycja mająca umożliwić odbieranie energii z Baltic Power

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button