E-commerce
Gorące newsy

Zakupy w Internecie są bardziej eko? Prof. Kawa: To zależy

Zdaniem eksperta wpływ e-commerce na środowisko nie jest jednoznaczny

Czy zakupy w Internecie są bardziej ekologiczne od robienia zakupów w sklepach stacjonarnych? Gościem kolejnego wywiadu Obserwatora Logistycznego na YouTube był profesor Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny. Zdaniem eksperta wpływ e-commerce na środowisko nie jest jednoznaczny. Z jednej strony e-commerce znacznie ogranicza ślad węglowy procesu zakupów, jednak zachęca również do większej konsumpcji. Wiele do życzenia pozostawia również proces dobierania opakowań.

Czy zakupy w Internecie są bardziej ekologiczne?

Z badania IS E-COMMERCE GOOD FOR EUROPE? , stworzonego przez firmę OliverWyman wynika, że wpływ handlu elektronicznego na środowisko jest pozytywny. Zakupy w Internecie są znacznie mniej emisyjne niż w sklepach stacjonarnych. Z danych wynika, że zakupy offline powodują od 1,4 do 2,9 razy więcej emisji gazów cieplarnianych niż zakupy online. Czy e-commerce pomoże nam walczyć ze zmianami klimatu?

Te badania były prowadzane w różnych krajach i to jest istotne, jaka jest metodyka badań, bo wbrew pozorom odpowiedź na pytanie, czy e-handel jest bardziej ekologiczny od tradycyjnego handlu, nie jest takie proste. To zależy od wielu rzeczy, bo mamy pewne procesy, które występują w handlu elektronicznym, a które nie występują w handlu zwykłym i odwrotnie. Przykładowo proces sprzedaży, a w szczególności ekspozycji towaru w placówce stacjonarnej, nie występuje w Internecie, a z drugiej strony dostawa produktów do klienta czy też zwroty nie występują w handlu tradycyjnym. Te procesy też mają wpływ na środowisko i niewątpliwie w przypadku tego pierwszego, czyli ekspozycji towaru, badania pokazują, że powoduje ona bardzo dużą konsumpcję energii i tym samym ma duży na środowisko. W przypadku handlu internetowego, gdzie często to są jakieś magazyny gdzieś na obrzeżach miasta, nie potrzebujemy, takiej ekspozycji, światła czy też ogrzewania – zauważa profesor Arkadiusz Kawa.

Czytaj też: Jaki jest wpływ e-commerce na środowisko?

Co z dostawami ostatniej mili?

Pozostaje jednak kwestia dowozów. Trudno jest bowiem mówić o ekologii w przypadku (masowego w skali świata) transportu paczek, który to transport wytwarza emisje i negatywnie wpływa na środowisko. Jednak w tym aspekcie należy wziąć pod uwagę alternatywę, a tą jest samodzielna podróż do sklepu stacjonarnego, która to również nie jest bezemisyjna.

Mówi się często, że e-commerce powoduje, że te dostawy ostatniej mili są uciążliwe, ale to zależy od tego, jak to jest realizowane. Jeżeli faktycznie kurier jedzie do nas tylko z jedną przesyłką, a mieszkamy gdzieś daleko, to można to porównywać do przyjazdu samodzielnie na przykład do jakiegoś pobliskiego sklepu. Natomiast jeżeli gdzieś muszę pokonać kilkanaście kilometrów do galerii handlowej i kupuję tylko jedną rzecz, to oczywiście, jeżeli będę jechał samochodem, to ten wpływ jest większy. Natomiast w przypadku e-commerce jest możliwość optymalizacji. Dowozem zajmuje się przedsiębiorstwo, czyli ta ostatnia mila jest tak zaplanowana, żeby faktycznie ta podróż tylko z naszą paczką była jak najkrótsza – wskazuje ekspert.

Wywiad z profesorem Arkadiuszem Kawą dostępny na kanale Obserwator Logistyczny na YouTube. Zachęcamy wszystkich czytelników do zasubskrybowania kanału.

Czytaj też: Mimo wysiłków ekologów, emisje UE nadal rosną

Europejska logistyka w kryzysie? Czekają nas trudne czasy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button