KolejowyTransport

Czeka nas połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego

Połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego jest niezbędnym elementem uczestnictwa Ukrainy w UE

Połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego jest jednym z kluczowych czynników przystąpienia tego kraju do struktur UE. Do tej pory proces ten utrudniało wiele czynników – od różnic w rozstawie torów i taboru, po różne systemy zasilania pojazdów elektrycznych i przeszkody biurokratyczne.

Połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego

Połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego, które powinno być częścią większego planu odbudowy Ukrainy po wojnie, wymaga wielomiliardowych inwestycji. Komisja Europejska podkreśla jednak, że środki przeznaczone na ten cel są ściśle związane z integracją Ukrainy z UE i reformami w tym kraju.

Połączenie ukraińskiego systemu kolejowego z europejskim na pewno będzie wymagało inwestycji – chociażby ze względu na kwestie techniczne, takie jak rozstaw torów. Jednak już widać, że to będzie część większego procesu odbudowy Ukrainy ze zniszczeń wojennych, który właśnie się zaczyna. Unia Europejska i inni partnerzy międzynarodowi z grupy G7 współpracują z rządem Ukrainy, przygotowując ten proces odbudowy – mówi Maciej Popowski z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia UE.

Jak wynika z listopadowego raportu TOR („Polsko-Ukraińskie relacje kolejowe. Aktualny stan, szanse, wyzwania”), ukraińskie koleje są drugim co do wielkości systemem transportu kolejowego w całej Europie Środkowo-Wschodniej i są niezbędne dla rozwoju ukraińskiej gospodarki. Całkowita długość ukraińskich torów wynosi ponad 20 tys. km, z czego 45% jest zelektryfikowanych. W ciągu roku ponad 80% krajowego ruchu towarowego i 50% ruchu pasażerskiego było obsługiwane przez ukraińskie koleje. Ukraińskie towary eksportowe stanowią 44% całkowitej działalności przewozowej i 35% masy przewozowej.

Czytaj też: Transport ukraińskiego zboża koleją jest coraz tańszy

Problemy ukraińskich kolei

Eksperci zwracają jednak uwagę, że koleje ukraińskie mają swoje problemy i ograniczenia – jednym z nich jest m.in. duże zużycie taboru, co powoduje dużą nieefektywność. Średnie zużycie wagonów towarowych wynosi prawie 90%, osobowych 92%, a prawie wszystkie lokomotywy i 56% wagonów osobowych ma ponad 40 lat. Mimo to ukraińskich kolei nie da się zastąpić żadnym innym środkiem transportu towarowego i pasażerskiego o podobnej wydajności. Dlatego bez inwestycji transportowych i poprawy jakości połączeń kolejowych z krajami sąsiednimi, a zwłaszcza z Unią Europejską, Ukrainie trudno będzie podnieść się ze zniszczeń wojennych i osiągnąć sukces gospodarczy. Polska ma szansę odegrać ważną rolę w tym procesie.

Właściwie każdy projekt, który będziemy wspólnie realizować, w jakiś sposób przyczyni się do integracji Ukrainy z Unią Europejską, bo założenie jest takie, że proces odbudowy będzie szedł w parze z tą integracją. Chodzi o to, żeby odbudować Ukrainę według europejskich standardów i dostosowując ją do europejskiego prawa, do którego zresztą i tak prędzej czy później będzie się musiała dostosować, żeby stać się państwem członkowskim – mówi Maciej Popowski.

Połączenie polskiego i ukraińskiego systemu kolejowego jest niezbędnym elementem uczestnictwa Ukrainy we wspólnocie. Proces integracji wymaga wielu miliardów inwestycji. A to tylko jeden obszar, w którym zmiany muszą nastąpić.

Integracja europejska jest wyzwaniem dla każdego kandydata. My, jako Komisja Europejska, przedstawiliśmy opinię na temat stanu przygotowań Ukrainy, która pozwoliła przyznać jej status kandydata do członkostwa już w czerwcu ub.r. Jednocześnie wyraźnie opisaliśmy, jakie kroki należy jeszcze podjąć, żeby to było możliwe. One dotyczą m.in. walki z korupcją, reformy wymiaru sprawiedliwości, ochrony mniejszości narodowych i wolności mediów. Ta lista zadań na pewno będzie dłuższa, ale też nie będzie zaskoczeniem. Ukraina już w tej chwili bardzo intensywnie przygotowuje się do członkostwa, ale będziemy jej w tym procesie pomagać – zapewnia przedstawiciel Dyrekcji Generalnej KE ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia UE.

Czytaj też: Ukraińcy w Polsce. Jaka jest ich sytuacja mieszkaniowa, zawodowa i materialna?

Polska wybuduje drogę ekspresową na Ukrainę. Podpisano umowy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button