PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

W Holandii może powstać nowy terminal kolejowy

Terminal kolejowy mógłby zostać oddany do użytku do 2028 roku

Władze lokalne chcą zbadać możliwości budowy nowego terminalu kolejowego w Zwolle w Holandii. Zamiar ten wynika z badania wykazującego opłacalność inwestycji. Według prognoz terminal kolejowy mógłby zostać oddany do użytku do 2028 roku.

Terminal kolejowy Hessenpoort się opłaca

Firma konsultingowa Stec Group z siedzibą w Arnhem przedstawiła pod koniec 2022 roku badanie rynku i studium dotyczące finansowej i technicznej wykonalności terminalu. Badanie wykazało, że terminal kolejowy Hessenpoort, jak zostanie nazwana nowa inwestycja, ma spory potencjał do wykorzystania. Zanim jednak budowa terminalu ruszy, pozostaje jeszcze przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści społecznych oraz dalszych badań nad infrastrukturą i możliwościami pozyskania dodatkowych wolumenów i dotacji unijnych.

Dodatkowe badania będą kosztować łącznie 100 tys. euro. Samorząd lokalny zapewni kapitał w wysokości 40 000 euro, a gmina Zwolle ma wnieść taką samą kwotę. Grupa sześciu zainteresowanych firm wniesie pozostałe 20 000 euro. W sumie nowy terminal w Zwolle mógłby w początkowej fazie działalności obsługiwać 19 pociągów tygodniowo. Do 2033 roku liczba ta powinna wzrosnąć do 44 pociągów. Przewidywane ilości to połączenia przychodzące i wychodzące pomiędzy Zwolle a Rotterdamem, Malmö w Szwecji, Herne w Niemczech i Polską.

Czytaj też: DP World zbuduje mega-terminal kontenerowy w Indiach

87 milionów euro za cały pakiet

Według ekspertów koszt połączenia kolejowego i budowy terminala, w tym jego późniejszej rozbudowy, wyniesie ponad 87 mln euro. Całkowite wydatki mogą jednak różnić się o 30 proc., czyli być wyższe lub niższe. Koszty połączenia kolejowego z terminalem przekroczą 46 mln euro i prawdopodobnie pokryje je rząd. Z kolei za budowę terminalu zapłaci nieznany jeszcze operator terminalu. Niemniej jednak istnieje możliwość ubiegania się o dotację z CEF, która może zwrócić do 30 proc. kosztów inwestycji i badań.

Z badań wynika, że terminal kolejowy zacznie przynosić zyski już na początku trzeciego roku funkcjonowania, kiedy będzie mógł przeładowywać 100 tys. TEU rocznie. Przy obecnych perspektywach, w początkowej fazie terminal będzie obsługiwał około 65 tys. TEU. Jednak uczestniczące strony mają ambicję wzrostu na poziomie 20 tys. TEU rocznie. Do trzeciego roku eksploatacji będzie można więcej zainwestować w placówkę, budując dwie dodatkowe bocznice i suwnice bramowe. W ten sposób terminal osiągnie 217 tys. TEU ładunków rocznie. Zainteresowane strony muszą mieć udział w całkowitej przepustowości w wysokości 165 tys. TEU, ale to może nie wystarczyć, ponieważ do osiągnięcia maksymalnego celu potrzebne będą większe wolumeny.

Inną opcją jest wydłużenie godzin pracy z 16 do 24 godzin i z sześciu do siedmiu dni w tygodniu. W takim przypadku maksymalna zdolność przeładunkowa terminalu wzrosłaby ze 100 tys. do 160 tys. TEU, co pozwoliłoby na obsłużenie niemal wszystkich oczekiwanych wolumenów.

Czytaj też: Polskie firmy współpracują przy wdrożeniu technologii wodorowych w transporcie szynowym

Brak ustalonej lokalizacji

Zbadano sześć lokalizacji jako możliwe lokalizacje terminalu, z których trzy uznano za odpowiednie. W jednym z obiektów brakuje miejsca dla pociągów o długości 740 metrów. Pozostałe lokalizacje są oddalone od obecnego parku biznesowo-przemysłowego Hessenpoort, w którym powstanie nowy terminal.

Nie możemy jeszcze określić ostatecznej lokalizacji na podstawie tego badania – przekazała Grupa Stec.

Dwie opcje wymagają, aby tor oczekiwania został wpasowany pod wiaduktem. Nie jest jeszcze jasne, czy jest to w ogóle możliwe. Jeśli okaże się to niemożliwe w przypadku jednej z tych lokalizacji, terminal kolejowy musi zostać przeniesiony na wschód. W przypadku trzeciej opcji należy jeszcze zbadać możliwość budowy dodatkowego wiaduktu. Nie jest również jasne, w jakim stopniu Hessenpoort zostanie rozbudowany. Należy to dokładniej zbadać w nowym studium.

Holandia dostosuje tory w terminalach do nowego standardu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button