Niemieckie koleje wytyczają drogę dla nowej koncepcji sieci, alternatywnej do tej określanej mianej dużej prędkości, która dotyczy przede wszystkim przewozów pasażerskich i wymaga budowy nowych linii dedykowanych. Celem jest przekształcenie tras o dużym natężeniu ruchu w sieć o wysokiej wydajności. Oznacza to przyjęcie szerokiego programu modernizacji torów i technologii.
Niemieckie koleje modernizują swoją sieć
Ten szeroko zakrojony program modernizacji dotyczy 4 200 kilometrów sieci uznanej za priorytetową przez niemieckie koleje Deutsche Bahn (DB). Po dokładnej analizie sytuacji i zaplanowania prac, które będą miały jak najmniejszy wpływ na ruch, zidentyfikowano około 40 odcinków, które zostaną zmodernizowane. Odcinki podzielono według priorytetów na krótko-, średnio- i długoterminowe odnowienie. Cały projekt ma zostać ukończony do 2030 r. W prace zaangażowane będą zarówno władze lokalne, jak i rząd federalny.
Menedżer sieci DB Netz zauważa, że „dla większej jakości, punktualności i niezawodności na torach nie ma alternatywy dla nowej koncepcji renowacji i do 2030 roku DB Netz chce przystosować najbardziej intensywnie wykorzystywane odcinki naszej sieci kolejowej do sieci o wysokiej wydajności”. Pierwsze korytarze zostały już zidentyfikowane, a w ramach projektu latem 2024 roku rozpocznie się generalna odnowa Riedbahn między Frankfurtem nad Menem a Mannheim, a rok później zmodernizowane zostaną odcinki korytarza Hamburg-Berlin i Emmerich-Oberhausen.
Aufgrund von Bauarbeiten kann es zu Verschönerungen kommen! Auch im kommenden Monat werden wir mit Baumaßnahmen an unserer Infrastruktur arbeiten. 🚉 Wo und wann gebaut wird, erfährst du im folgenden Beitrag! 🔨https://t.co/TAqsbuVqaB
— Deutsche Bahn Personenverkehr (@DB_Bahn) February 22, 2023
Czytaj też: Operatorzy kolejowi boją się bankructwa! Nie stać ich na rachunki!
Odnowione odcinki będą miały wyższy standard
Teoretycznie wszystkie linie kolejowe o dużym natężeniu ruchu oraz te, na których występowały duże problemy eksploatacyjne, również z powodu przestarzałych technologii, mogą być kandydatami do objęcia ogólnym planem modernizacji.
Dzięki nowemu podejściu do prac modernizacyjnych infrastruktury niemieckie koleje zamierzają zgrupować wszystkie niezbędne prace na liniach, od nawierzchni, trakcji elektrycznej aż po modernizację sygnalizacji i cyfryzację. W ten sposób poszczególne odcinki sieci będą musiały zostać całkowicie wyłączone z eksploatacji na określony czas, ale później przez kilka lat nie będą wymagane żadne dalsze prace, z wyłączeniem zwykłej konserwacji.
Odnowione odcinki będą miały znacznie wyższy standard techniczny i eksploatacyjny niż obecnie. Wyzwaniem jest jednak skuteczne zaplanowanie prac, tak aby tymczasowe zamknięcia linii, które z konieczności pociągają za sobą zmiany w kursowaniu pociągów, mogły być zarządzane w najlepszy możliwy sposób.
Przede wszystkim problemami dotknięte zostaną pociągi towarowe, ponieważ przewozy pasażerskie mogą zostać zastąpione przez autobusy. Biorąc pod uwagę nie zawsze pozytywne doświadczenia z przeszłości, DB Netz zobowiązały się do wcześniejszej aktualizacji tras i rozkładów jazdy oraz do przekazywania ich w odpowiednim czasie przedsiębiorstwom kolejowym.
Czytaj też: Ponad 80% mieszkańców UE twierdzi, że nierówności dochodowe w ich kraju są duże
Znajdziesz nas w Google News