Przemysł 4.0

65% firm planuje przyspieszyć inwestycje w innowacje logistyczne [BADANIE]

Innowacje w logistyce postępują. Badanie firmy Descartes bada nastroje w branży i określa, w którym kierunku będą zmierzać trendy rynkowe. 

Innowacje w logistyce – wpływ pandemii na postęp

Wpływ pandemii na postęp technologiczny jest ogromny. W ciągu ostatnich trzech lat znacząco wzrosło zainteresowanie nowoczesnymi technologiami. Po pandemii rekordowe zatory wymagały wdrożenia rozwiązań, które umożliwiłyby odciążenie całej infrastruktury logistycznej. W badaniu Descartes Systems Group uwzględniono zarówno europejski, jak i północno-amerykański rynek. Naukowcy zwracają zatem szczególną uwagę na palący problem, jakim są niedobory kierowców na rynku.

W ostatnich latach 59% ankietowanych firm przyspieszyło tempo inwestycji i wdrażania innowacji. W analizie wykazano, że 65% przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki na technologię w ciągu najbliższych dwudziestu czterech miesięcy, przy czym 87% zwraca uwagę na wewnętrzne przeszkody w łańcuchu dostaw. Ponad połowa badanych podmiotów twierdzi, że obecnie wykorzystuje połączenie zasobów wewnętrznych i zewnętrznych do opracowywania innowacyjnych technologii (55%) i strategii (52%) łańcucha dostaw.

Chris Jones, wiceprezes ds. przemysłu i usług w Descartes komentuje wyniki:

Niedawna przeszłość pokazała, że wydajność łańcucha dostaw może tworzyć lub niszczyć firmy, a potrzeba wprowadzania innowacji w łańcuchu dostaw i operacjach logistycznych znalazła się na pierwszym planie wielu programów kierowniczych. Badanie pokazuje, że chociaż wysiłki w zakresie innowacji w łańcuchu dostaw i logistyce przyspieszają, wiele firm jest stosunkowo wcześnie na swojej drodze do innowacji w obszarach takich jak cyfryzacja, a zwłaszcza w zakresie korzystania z zaawansowanych technologii komputerowych, takich jak uczenie maszynowe.

Zobacz także: Nowy wózek paletowy doceniony w międzynarodowym konkursie intralogistycznym

Dlaczego innowacje są tak istotne?

Oczekiwana względem innowacji zmieniają się w czasie. W zależności od bieżących problemów czy wyzwań powinny wpływać przede wszystkim na efektywność działań. Aktualnie głównymi powodami ich wdrażania wskazanymi przez firmy są obniżenie kosztów (37%) i poprawa niezawodności (37%).

Wiele zależy również od konkretnego rynku, co widać na poniższej grafice.

W badaniu zdefiniowano również najważniejsze inicjatywy dotyczące cyfryzacji, na których skupiły się firmy. To przede wszystkim: realizacja zamówień (47%), obsługa klienta (45%) i procesy transportowe (44%). W przypadku kierownictwa na wyższym szczeblu wskazywano, że innowacje w łańcuchu dostaw i logistyce są bardzo ważne (51%). Dla porównania 30% badanych stwierdziło, że innowacje w łańcuchu dostaw i logistyce są mniej ważne (30%) niż pozostałe obszary działalności.

Biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich lat, można wskazać, że przejrzystość stała się niezwykle ważna dla zarządzania łańcuchem dostaw i wydajnością logistyki. Zdaniem firm najistotniejsze było zaawansowane śledzenie transportu ciężarówek (47%), a następnie flota (33%). Odnotowano również znaczną poprawę w przejrzystości samego łańcucha, od 35% do 43% respondentów we wszystkich rodzajach transportu (tj. ciężarówkach, flotach, kurierach, samolotach, kolejach, oceanach, LTL i barkach) wymienia technologie we wdrożeniu pilotażowym lub częściowym.

Zobacz także: Wymiana handlowa z Ukrainą. Kijów stał się 9. odbiorcą polskiego eksportu

Według 61% respondentów ich obecne rozwiązania w zakresie łańcucha dostaw i technologii logistycznych pomagają firmie, a nie utrudniają jej prowadzenie. To pokazuje skalę postępu, który znacząco przyspieszył w ostatnich latach.

Doświadczenie pokazuje, że wydajność łańcucha dostaw może decydować o sukcesie lub porażce firmy. Waga innowacji w całym łańcuchu dostaw znalazła się na pierwszym planie z powodu konkurencyjności i potrzeby zróżnicowania. Wyniki badania jednoznacznie wskazują na przyspieszone tempo innowacji w logistyce w ostatnich latach oraz ich wpływ na zarządzanie, wyniki finansowe i rotację pracowników. Badanie pokazało, że obecnie łańcuchy dostaw „starzeją się” szybciej niż kiedykolwiek z uwagi na zmieniającą się dynamikę rynku i wymagania stawiane organizacjom zajmującym się logistyką. Firmy muszą myśleć o innowacjach w łańcuchu dostaw i logistyce jako bieżącym programie utrzymania konkurencyjności lub dominującej pozycji rynkowej.

W podsumowaniu uwzględniono również komentarz dotyczący kondycji rynku:

Ponieważ łańcuch dostaw i logistyka to stale ewoluujące dyscypliny, historia innowacji ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu wiodących rozwiązań technologicznych w logistyce. (…) Wyniki tego badania wskazują na przyspieszone tempo innowacji w łańcuchu dostaw i operacjach logistycznych oraz na to, jak znaczenie zarządzania, wyniki finansowe i rotacja pracowników mogą wpływać na innowacje.

Druk 3D: Szykuje się rewolucja w częściach zamiennych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button