Rok 2022 minął pod znakiem kolejnych wyzwań, które wpłynęły na cały sektor TSL. Pomimo przeszkód w prowadzeniu działalności Grupa Raben raportuje pozytywne wyniki.
Grupa Raben – wyniki
W 2022 roku Grupa weszła na rynek austriacki. Sporymi wyzwaniami był natomiast dynamiczny wzrost cen, który wpłynął na całą gałąź logistyki. Zgodnie z szacunkami koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Obecnie wyzwaniem dla działalności na rynku europejskim są nowe zasady wynikające z Pakietu Mobilności.
Ponadto, jak przekazano w informacji dla mediów, Grupa Raben prawie nie zmieniła struktury obsługiwanych sektorów:
W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld EUR.
Zobacz także: Amazon testuje robotaxi. Zoox pojawił się na ulicach Kalifornii
Polski rynek logistyczny w niesprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym
W 2022 roku Grupa Raben otworzyła nowy oddział w Warszawie w dzielnicy Białołęka, po praskiej stronie Wisły. W listopadzie oddano w tej lokalizacji magazyn logistyczny Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m kw. Znajduje się tam oddział operacji przeładunkowych, który pełni również funkcję platformy międzynarodowej skąd wyruszają ciężarówki do krajów bałtyckich i Finlandii.
W Grodzisku Mazowieckim sfinalizowano inwestycję należącą do Fresh Logistics Polska. W wyniku rozbudowy centrum dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3 340 m kw. powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m kw. magazynu wysokiego składowania), co umożliwia składowanie 23 tys. palet w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C.
Zobacz także: Wzrost chińskiej gospodarki ze względu na bariery strukturalne trwale spowolni!
W analizowanym okresie Raben Transport powiększył swoją flotę o 115 Mercedesów Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull. Spółka mówi również o najważniejszym przedsięwzięciu minionego roku, którym było nawiązanie współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry.
Raben zwraca uwagę na rozwój logistyki w Europie Centralnej, co będzie mieć duży wpływ na inwestycje w przyszłości:
CEE staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów.
Grupa Raben określa zatem rok 2022 jako udany z perspektywy własnej działalności, raportując przy tym 2 mld euro przychodów.
Znajdziesz nas w Google NewsWEI ostrzega: więcej elektryków na drogach to wyższe ceny OC