PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Zamówienia Airbus znów rosną. Boeing daleko w tyle…

Boeing otrzymał zamówienie tylko na dwa Boeingi 787-9 od Hawaiian Airlines

Airbus opublikował dane za styczeń, z których wynika, że producent otrzymał w ubiegłym miesiącu zamówienia na łącznie 37 wąskokadłubowych samolotów pasażerskich. Producent otrzymał również zamówienie na cztery szerokokadłubowe samoloty transportowe. Z jakich linii lotniczych pochodziły zamówienia Airbus?

Zamówienia na samoloty Airbus

Znaczące zamówienie pochodziło od Uzbekistan Airways i obejmowało osiem Airbusów A320neos i cztery Airbusy A321neos. Dwa samoloty zastąpią starzejące się Boeingi 757-200 przewoźnika, a pozostałe zapewnią możliwość rozbudowy floty i rozwoju sieci. Obecne Airbusy A320neos uzbeckiego flagowego przewoźnika mieszczą łącznie 150 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej – 12 w klasie biznes i 138 w klasie ekonomicznej. Konfiguracja Airbusów A321neos nie została jeszcze ujawniona.

Z kolei linie Delta Air Lines złożyły dodatkowe zamówienia na 12 maszyn Airbus A220-300, zwiększając tym samym ich łączną liczbę do 60. Po dostarczeniu samoloty te dołączą do istniejącej floty przewoźnika składającej się z 59 Airbusów A220, z czego 45 to mniejszy wariant -100, a 14 to większy wariant -300. Z danych wynika, że średni wiek maszyn wynosi odpowiednio 3,2 i 1,6 roku.

Jeden Airbus A320neo został zamówiony przez dubajskiego leasingodawcę samolotów, DAE Capital. Pozostałe 12 zamówień (sześć Airbusów A320neos i sześć Airbusów A321neos) złożyli nieujawnieni przewoźnicy. Dokonano również jednego anulowania (Airbus A320neo), co sprawiło, że łączna liczba zamówień netto Airbusa w tym miesiącu spadła do 36. Przypadkowo to dokładnie tak samo, jak w analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy to w styczniu 2022 roku Airbus również otrzymał 36 zamówień na samoloty.

W tym roku producent nie otrzymał jeszcze żadnych zamówień na szerokokadłubowe samoloty pasażerskie, ale udało mu się zabezpieczyć zamówienie na cztery frachtowce Airbus A350F od KLM Cargo. Cztery samoloty będą obsługiwane przez Martinair, przynosząc znaczne korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju w porównaniu z obecnymi samolotami Boeing 747-400F. W przypadku rywala styczeń był spokojniejszy. Boeing otrzymał zamówienie tylko na dwa Boeingi 787-9 od Hawaiian Airlines.

Czytaj też: Boeing znacznie zwiększył dostawy, ale i tak przegrywa z Airbusem

Dotychczasowe dostawy

Oprócz otrzymania nowych zamówień w styczniu 2023 roku, Airbus dostarczył 20 wcześniej zamówionych samolotów do 15 klientów. Wśród nich znalazł się zarówno jeden A330-900, jak i jeden Airbus A350-900 dla Air Lease Corporation (ALC), przeznaczony ostatecznie odpowiednio dla Virgin Atlantic i Starlux Airlines.

Z kolei Iraqi Airways i Air Canada otrzymały po jednym Airbusie A220-300, a Tibet Airlines odebrał dwa Airbusy A319neo, co czyni go jednym z niewielu przewoźników na świecie eksploatujących ten typ samolotu, który okazał się znacznie mniej popularny niż Airbusy A320neo i Airbusy A321neo. Innymi liniami, które zamówiły najmniejszego członka rodziny Airbus A320,Spirit Airlines i China Southern Airlines.

Dane pokazują, że Airbus dostarczył w styczniu 2023 roku o 10 samolotów mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, kiedy to dostarczył 30 maszyn.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button