E-commerce
Gorące newsy

Amerykańska agencja przygotowuje pozew przeciwko Amazon

FTC analizuje również praktyki łączenia usługi subskrypcji Prime

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) przygotowuje potencjalny pozew przeciwko gigantowi handlu elektronicznego Amazon. Informacje przekazał Wall Street Journal, powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą.

Szykuje się pozew przeciwko Amazon

Dziennik nie informuje, czego dokładnie ma dotyczyć przygotowywany pozew przeciwko Amazon. Warto jednak zauważyć, że Komisja zaczęła badać Amazona jeszcze za administracji Donalda Trumpa. Firma była krytykowana za rzekome faworyzowanie własnych produktów na swojej platformie, kosztem zewnętrznych sprzedawców. FTC analizuje również praktyki łączenia usługi subskrypcji Prime.

Osoby postronne miały mały wgląd w relacje między agencją a Amazonem w sierpniu ubiegłego roku, kiedy to FTC odrzuciła wniosek o wycofanie żądań, aby zarówno dyrektor generalny Andy Jassy, jak i prezes Jeff Bezos zeznawali na przesłuchaniach. Amazon zakwestionował to, co nazwał „uciążliwymi” żądaniami agencji, podczas dochodzenia dotyczącego procesów rejestracji i anulowania programu Prime.

Departament Sprawiedliwości i FTC prowadzą kontrole wszystkich czterech największych platform. Departament Sprawiedliwości dwukrotnie pozwał Google, raz w związku z działalnością związaną z wyszukiwaniem, a drugi w sprawie technologii reklamowej. Z kolei FTC pozwała Facebook Meta.

Czytaj też: Krach branży e-commerce. Amazon stracił połowę swojej wartości!

Amazon uniknął kary

Przypomnijmy, że Amazon zawarł w grudniu ugodę z Unią Europejską w trzech dochodzeniach antymonopolowych w sprawie wykorzystania danych sprzedawców. Organ regulacyjny wyraził zaniepokojenie podwójną rolą Amazona jako rynku i konkurenta dla sprzedawców sprzedających na jego platformie. Komisja Europejska ogłosiła, że Amazon podjął szereg zobowiązań w odpowiedzi na zarzuty, że firma wykorzystuje dane niezależnych sprzedawców na swoją korzyść.

Zawierając ugodę z KE, Amazon uniknął ogromnej kary. Gdyby firma została uznana za winną, groziła jej grzywna w wysokości do 10% jej globalnych rocznych przychodów. Dla Amazona, który w 2021 roku osiągnął 469,81 mld dolarów przychodu, mogło to oznaczać rekordową karę w wysokości 47 mld dolarów. Jednak UE może nadal nałożyć na Amazon tę grzywnę, jeśli gigant e-commerce naruszy zobowiązania, lub okresową karę w wysokości 5% dziennego obrotu za każdy dzień nieprzestrzegania przepisów.

Chociaż nadal nie zgadzamy się z kilkoma wstępnymi wnioskami Komisji Europejskiej, zaangażowaliśmy się, aby zapewnić, że możemy nadal obsługiwać klientów w całej Europie i wspierać 225 000 europejskich małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających za pośrednictwem naszych sklepów – stwierdził rzecznik Amazon.

Czytaj też: Czego nie można sprzedawać na Amazonie?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button