E-commerceInfo z rynku
Gorące newsy

Cena czy jakość produktu? Na co głównie zwracamy uwagę?

Raport sygnalizuje ewolucję gustów konsumentów, którzy obecnie stawiają na cenę i jakość

Jak wynika z raportu „Preferencje zakupowe w Internecie” przygotowanego przez SW Research dla Allegro, w ciągu ostatniego roku, dla 45% badanych konsumentów, cena produktu stała się ważniejszym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowych. Na przeciwnym biegunie znajduje się 57,6% respondentów, dla których to jakość produktu jest ważniejsza od jego ceny. Jednak 33% osób wciąż przywiązuje większą wagę do ceny niż jakości produktu. Co ciekawe, aż 65% badanych preferuje oszczędzać, porównując ceny różnych produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę. 

Cena produktu wciąż kluczowym czynnikiem

Preferencje klientów mogą wykazywać zróżnicowanie, które wynika z ich osobistych upodobań, potrzeb i okoliczności. Niemniej jednak, według raportu „Preferencje zakupowe w Internecie” przeprowadzonego przez SW Research dla Allegro, zarówno cena, jak i jakość produktu stanowią kluczowe czynniki brane pod uwagę podczas zakupów online, niezależnie od rodzaju kupowanego przedmiotu. Cena jest kluczowym czynnikiem, który najbardziej zyskał na znaczeniu wśród konsumentów w ciągu ostatniego roku (45% badanych).

Ponadto, aż 86% respondentów twierdzi, że obecnie wydaje swoje pieniądze z większą ostrożnością niż wcześniej. W przypadku produktów o wartości do 50 zł, istotne stają się także promocje i inne okazje cenowe. W przypadku artykułów cenionych w przedziale od 50 do 150 zł, czynnikiem branym pod uwagę jest również koszt dostawy. Jeśli chodzi o najdroższe produkty (o cenie przekraczającej 150 zł), istotne stają się dodatkowo kwestie zaufania, opinie o wybranej platformie zakupowej oraz renoma marki produktów.

Czytaj też: Kupujesz używane auto? Numer VIN sprawdzisz na… Allegro 

Cena nadal pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory zakupowe, niezależnie od rodzaju produktów. To właśnie cenę najczęściej bierzemy pod uwagę przy zakupach odzieży i obuwia (46%) oraz elektroniki (45%). Podobna tendencja widoczna jest w kategorii supermarket, w tym w przypadku produktów spożywczych, środków czystości oraz artykułów związanych z urodą. Obecnie, coraz więcej polskich konsumentów preferuje bardziej oszczędne podejście, co potwierdza aż 76% ankietowanych, którzy przyznają, że ostatnio zmniejszyli swoje wydatki.

Niemniej jednak, nie oznacza to rezygnacji z jakości, ponieważ ten sposób oszczędzania uważany jest za najmniej popularny. Natomiast w przypadku zakupów online, najczęstszym sposobem oszczędzania jest porównywanie cen i wybieranie najkorzystniejszych ofert (65%). Badani głównie porównują ceny produktów w dwóch sytuacjach, czyli gdy produkt jest stosunkowo drogi (50%) lub w przypadku promocji, aby upewnić się, że wybierają najbardziej opłacalną opcję (47%). Ponad połowa ankietowanych (53%) deklaruje, że obecnie częściej porównuje ceny, niż robiła to wcześniej.

Allegro

Zmiana preferencji

Według wyników badania, aż 28% osób uczestniczących w ankiecie stwierdza, że w ciągu ostatniego roku zmienili czynniki, które brali pod uwagę podczas robienia zakupów online. Warto zastanowić się, komu ufamy podczas dokonywania zakupów? Okazuje się, że opinie innych osób odgrywają bardzo istotną rolę. Tak twierdzi 44,3% respondentów badania, którzy zaznaczają, że opinie ich znajomych wpływają na to, w jakich sklepach decydują się dokonywać zakupów.

Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56% badanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38% badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt – wskazuje Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro.

Czytaj też: E-commerce przyczyniają się do zmniejszania liczby miejsc pracy

Raport sygnalizuje ewolucję gustów konsumentów, którzy obecnie stawiają na cenę i jakość jako główne filary swoich wyborów zakupowych. W odpowiedzi na rosnące potrzeby i oczekiwania klientów, rynek e-commerce stale się rozwija, wprowadzając nowe udogodnienia.

Logistyka w e-commerce przeżywa poważny kryzys

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button