Niemiecki rynek e-commerce skurczył się o 5%. Widmo kryzysu?
W sumie niemiecki rynek e-commerce w 2022 roku był wart 101,7 mld euro
Internetowa sprzedaż towarów w Niemczech przyniosła w zeszłym roku o 9 procent mniej przychodów niż rok wcześniej. Z drugiej strony usługi cyfrowe, takie jak podróże i wydarzenia, wzrosły o prawie 40 procent. W sumie niemiecki rynek e-commerce wygenerował w ubiegłym roku nieco ponad 100 miliardów euro przychodów.
Niemiecki rynek e-commerce notuje spadek
Nowymi liczbami podzieliło się Bevh, niemieckie federalne stowarzyszenie zajmujące się rynkiem e-commerce. Pod koniec ubiegłego roku niemiecka sprzedaż online spadła po raz pierwszy od 2014 roku. Podobnie jak większość innych rynków, również niemiecki rynek e-commerce odczuwa skutki niepewności konsumentów, spowodowane szalejącą inflacją i groźbą globalnej recesji gospodarczej.
Handel internetowy w Niemczech skurczył się w 2022 roku o 5 procent. Wynika to głównie z niższej sprzedaży fizycznych towarów online. Branża ta osiągnęła 90,1 mld euro (424 mld zł) przychodu brutto, co stanowi spadek o 9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Z drugiej strony sprzedaż usług cyfrowych, takich jak bilety na podróże i wydarzenia, wzrosła do poziomu 11,25 mld euro (53 mld zł), czyli o prawie 40 proc. więcej niż w 2021 r., kiedy sprzedaż w tym segmencie wyniosła 8 mld euro (37,7 mld zł).
Czytaj też: 5 sposobów na utrzymanie biznesu e-commerce w czasie recesji
Nieco ponad 100 miliardów euro przychodów
W sumie niemiecki rynek e-commerce w 2022 roku był wart 101,7 mld euro (479 mld zł). Do tego należy doliczyć zamówienia telefoniczne, faksowe i katalogowe w wysokości 1 mld euro (4,7 mld zł). Chociaż nie był to dobry rok dla niemieckich sprzedawców internetowych, sprzedaż dóbr fizycznych i tak wrosła o 25 procent w porównaniu do 2019 roku. Z kolei usługi cyfrowe spadły o ponad 40 procent w porównaniu z okresem sprzed pandemii.
Handel internetowy również jest świadomy kryzysu, Zauważalna niechęć do zakupów, zwłaszcza rzeczy, które nie są natychmiastowo niezbędne, pokazuje obecną niepewność konsumentów, połączoną ze zwiększonymi kosztami życia. Wybór, dostępność i przejrzystość w handlu internetowym są obecnie cenione przez klientów, a zadowolenie z zakupów online jest wyższe niż kiedykolwiek. Jeśli nastroje konsumentów się poprawią, niemiecki rynek e-commerce będzie rósł w ponadprzeciętnym tempie – mówi prezes Bevh, Gero Furchheim.
Czytaj też: E-commerce przyczynia się do zmniejszania liczby miejsc pracy
Znajdziesz nas w Google NewsE-commerce pomoże logistyce w kryzysie, ale cena będzie wysoka