Francuski gigant żeglugi kontenerowej, CMA CGM Group ogłosił nabór na projekty dekarbonizacyjne dla francuskiego przemysłu żeglugowego. Firma przeznaczyła na ten cel budżet w wysokości 200 milionów euro, ze swojego pięcioletniego programu, który został uruchomiony we wrześniu 2022 roku w celu przyspieszenia transformacji energetycznej i osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku.
CMA CGM inwestuje w projekty dekarbonizacyjne
Zaproszenie do składania projektów jest otwarte dla wszystkich firm z francuskiej branży żeglugowej, które chcą przyspieszyć tempo dekarbonizacji „niebieskiej gospodarki” lub branży żeglugowej we Francji kontynentalnej oraz francuskich departamentach i terytoriach zamorskich w następujących obszarach:
transport towarowy
- turystyka i rejsy wycieczkowe,
- rybołówstwo i owoce morza,
- infrastruktura,
- przemysł morski i żeglarski,
- energia odnawialna.
Projekty dekarbonizacyjne zostaną wybrane na podstawie ich konkretnego wpływu na francuski sektor żeglugi, dojrzałości projektów i wykonalności ekonomicznej. CMA CGM przekazało, że niektóre z nich mogą otrzymać dofinansowanie zarówno od sektora publicznego, jak i prywatnych operatorów oraz skorzystać z pomocy ekspertów z branży żeglugowej, aby dać im większe szanse na osiągnięcie sukcesu.
Czytaj też: Jak duże są największe kontenerowce oceaniczne na świecie?
Inwestycje CMA CGM w zrównoważoną żeglugę
Firma mocno inwestuje w działania związane z dekarbonizacją, w tym w statki napędzane LNG. Niemniej jednak CMA CGM chce przejść z LNG jako paliwa pomostowego na e-metan. Flota firmy „e-methane ready” liczy obecnie 29 statków w eksploatacji, a do 2026 r. może być ich łącznie 77. Grupa ogłosiła również wprowadzenie TEU to Trees, programu motywacyjnego wczesnego zwrotu kontenerów, zaprojektowanego w celu łagodzenia zmian klimatu, jednocześnie pomagającego w ogólnych wysiłkach na rzecz poprawy płynności i szybkości łańcucha dostaw.
Ponadto w czerwcu 2022 r., idąc w ślady Maersk, CMA CGM złożyło pierwsze zamówienie na statki zasilane metanolem. Armator zamówił u nienazwanego stoczniowca łącznie sześć dwupaliwowych kontenerowców o pojemności 15 000 TEU. Nowe jednostki mają dołączyć do floty CMA CGM do końca 2025 roku. Kontenerowce zastąpią mniejsze statki przeznaczone do tras między francuskimi Indiami Zachodnimi, a Starym Kontynentem.
Czytaj też: Mimo wysiłków ekologów, emisje UE nadal rosną
Znajdziesz nas w Google News