LotniczyTransport
Gorące newsy

Tegoroczny Chiński Nowy Rok osłabia globalny fracht lotniczy

Globalny tygodniowy spadek wyniósł 3%, ale średnia taryfa pozostaje wyższa niż przed pandemią

Jak wynika z danych firmy badawczej World Acd, tegoroczny Chiński Nowy Rok osłabił fracht lotniczy. Firma przeanalizowała wpływ chińskiego święta i zauważyła spadek globalnych wolumenów, spowodowany przez spadek ładunków z Chin.

Jak chińskie święto wpływa na fracht lotniczy?

Tegoroczny Chiński Nowy Rok przypadł na połowę stycznia i jak co roku wpłynął na przepływy ładunków między Azją a Europą. Firma badawcza World Acd przeanalizowała jego wpływ na fracht lotniczy, zauważając, że w trzecim tygodniu stycznia globalne wolumeny ponownie spadły, choć nieznacznie, z powodu spadku ładunków z Chin i Hongkongu. Globalny tygodniowy spadek wyniósł 3%.

Biorąc pod uwagę przepływy z wyłączeniem Chin kontynentalnych i Hongkongu, tonaż ładunków lotniczych był ogólnie stabilny w trzecim tygodniu w porównaniu z poprzednim tygodniem. Wolumeny do Chin kontynentalnych i Hongkongu spadły o 26%, a te z Chin kontynentalnych i Hongkongu o 5%, w porównaniu z poprzednim tygodniem. Biorąc pod uwagę stawki za fracht lotniczy, średnia światowa pozostała stabilna w porównaniu z poprzednim tygodniem – czytamy w raporcie World Acd.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Spadki frachtu lotniczego

World Acd porównuje drugi i trzeci tydzień 2023 roku z analogicznym okresem roku poprzedniego, kiedy nie wybuchła jeszcze wojna na Ukrainie, z jej gospodarczymi konsekwencjami. W ciągu tych dwóch tygodni tego roku tonaż spadł o 22%. Spadek dotyczy różnych obszarów świata i z wyłączeniem Azji i Pacyfiku wynosi 30%, a z wyłączeniem Ameryki Północnej – 24%. Wolumen ładunków lotniczych z Europy spadł o 17%, tyle samo co eksport z Bliskiego Wschodu i Azji Południowej.

Patrząc ponownie na drugi i trzeci tydzień stycznia, nastąpił ogólny wzrost zdolności przewozowych o 11%, wobec 24% spadku taryf, przy średniej wartości w trzecim tygodniu 3,07 dolara za kilogram, nawet pomimo wzrostu opłaty paliwowej. Pomimo tego spadku, średnia taryfa pozostaje wyższa niż przed pandemią. W porównaniu z morskim transportem kontenerowym, oferta frachtu lotniczego jest bardziej rozdrobniona i dlatego uniknęła zjawiska „szalejących” stawek frachtowych. W związku z tym ewentualny spadek jest również bardziej stopniowy.

Czytaj też: Stawki frachtu lotniczego spadają. Nowy rok jest niepewny

Hongkong odnotowuje 25% spadek frachtu lotniczego

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button