Morski

Otwarto nowy port morski w Nigerii. Ma zostać hubem przeładunkowym Afryki

Chińczycy zbudowali port w Lagos, który ma odmienić historię nigeryjskich portów i logistyki

Otwarto nowy port morski w Nigerii. Głębokowodny port w największym nigeryjskim mieście – Lagos – kosztował ponad miliard dolarów i powstał przy znacznym wsparciu Chin. To nowa szansa dla afrykańskiego kraju. Nigeria chce, aby port stał się hubem przeładunkowym na kontynencie dla ładunków tranzytowych. 

Port morski w Nigerii otwarty

Nigeria oficjalnie otworzyła w poniedziałek nowy port morski w Lagos, największym mieście kraju. Celem jego powstania jest złagodzenie zatorów w pozostałych krajowych portach. To jednak nie wszystko, bowiem Nigeria poważnie myśli o objęciu pozycji hubu przeładunkowego w Afryce. 

Port to także strategiczna inwestycja dla prezydenta Muhammadu Buhari’ego, który budowę portu uczynił kluczowym zadaniem swojej polityki gospodarczej. Prezydent z pewnością liczy na pozyskanie w ten sposób głosów wyborców, bowiem już za miesiąc, 25 lutego 2023 r., w Nigerii odbędą się wybory prezydenckie. 

Możliwości przeładunkowe nowego portu w Lagos mają być 4-krotnie wyższe od tych, jakie posiadają obecnie funkcjonujące porty w największym mieście w państwie. Będzie to jeden z największych portów w zachodniej Afryce. Ma dać pracę blisko 200 tys. osób!

Zobacz też: Nigeryjskie linie lotnicze zostaną uziemione? Jest konsensus z rządem

Port morski w Nigerii – dlaczego tak ważny?

Wiele z istniejących już portów morskich w Nigerii nie funkcjonuje prawidłowo, działając nieefektywnie, poniżej swoich możliwości lub w praktyce nie funkcjonuje wcale. Większość z nich to „dziedzictwo” po epoce kolonialnej. Nigeria posiada 6 portów: Apapa Quays i Tin Can w regionie Lagos, Onne Port oraz Port-Harcourt w regionie Rivers State, a także Warri Port i Calabar Port. Można powiedzieć, że działalność komercyjną prowadzą jedynie 4 porty – dwa w Lagos oraz dwa w regionie Portu Harcourt. Blisko swoich całkowitych możliwości przeładunkowych działają jedynie porty w Lagos. Obsługują one 70 proc. importu kraju. Z kolei Onne Port w latach 2012-2017 odpowiadał za 80 proc. ładunków eksportowych Nigerii. To pokazuje skalę dysproporcji wyników między portami. 

Przyczyny tego stanu rzeczy są różne i tak naprawdę do końca niezdiagnozowane. Na pewno częściowy wpływ miała działalność piracka i bojówki w regionie, co powstrzymało część inwestycji zagranicznych. W części problem może stanowić brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury. 20 proc. nigeryjskiego importu stanowi import ropy naftowej, która przechodzi przez porty w Lagos i nie jest w stanie być wysyłana czy magazynowana w innych portach ze względu na brak rurociągów. W 2006 r. przeprowadzono reformę, która prywatyzowała część działalności portowej. Zmiana, która miała na celu poprawić efektywność portów, de facto nie tylko nie polepszyła sytuacji, ale jeszcze ją pogorszyła, doprowadzając do zwiększenia opóźnień celnych. Problem jest jednak bardziej złożony.

Nowy port morski w Nigerii będzie siódmym w tym kraju. Według zapewnień władz ma nie powielać błędów. Czas oczekiwania na ładunek ma być skrócony z 50 dni do 2 dni. Port ma mieć obroty w wysokości 361 mld dolarów w ciągu następnych 45 lat. Eksperci zwracają uwagę, że jednak aby port wykorzystał swoje możliwości, potrzebna jest chociażby infrastruktura drogowa czy kolejowa, która będzie w stanie obsłużyć przewidywane natężenie ruchu.  

Zobacz też: Nigeria prywatyzuje największą energetyczną spółkę. Czy to pomoże w uniknięciu zapaści finansowej?

Port w Lagos w większości należy do Chińczyków

Pozycja Chin w Nigerii jest już bardzo silna. Port w Lagos także został wybudowany właśnie przez Chińczyków. Całkowity koszt według oficjalnych danych kosztował 1,5 mld dolarów. W nowootwartym porcie 75 proc. udziałów posiada China Harbour Engineering Company and Singapore’s Tolaram Group. Pozostała część jest podzielona między nigeryjskim rządem a instytucją odpowiedzialną za zarządzanie portami morskimi w Nigerii. 

Ambasador Chin w Nigerii, Cui Jianchun, tak mówił podczas inauguracji portu morskiego w Nigerii:

Wierzę, że Nigeria i Chiny mogą pracować wspólnie. Razem możemy osiągnąć o wiele więcej. Dzięki współpracy między naszymi państwami możemy dokonać wielkich rzeczy.

Chiny obrały wobec Nigerii tę samą strategię, jaką stosują wobec innych państw na świecie. Udzielają na pierwszy rzut oka korzystnych pożyczek dla Nigerii i zapewniają finansowanie oraz budowę kluczowych elementów infrastruktury, takiej jak mosty, sieć kolejowa, elektrownie, porty, drogi itp. W przypadku takich obiektów jak porty obejmują następnie większość udziałów, co pozwala im bezpośrednio wpływać na działalność i rozwój, często kluczowych spółek.

Port Gdańsk z nowym rekordem. Historyczny wolumen

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button