MorskiTransport

Stawki frachtu kontenerowego przez Atlantyk też notują spadki

Spadki świadczą o spowolnieniu ruchu towarowego między dwoma kontynentami

W 2022 roku stawki frachtu kontenerowego między Europą Północną a wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych wykazały pewną stabilność, a w niektórych przypadkach nawet wzrost, podczas gdy stawki między Azją a Europą stale spadały. Jednak na początku 2023 roku stawki za fracht transatlantycki również wykazały spadek.

Stawki frachtu kontenerowego spadają

Według Xeneta, stawki frachtu kontenerowego spot i długoterminowego między Europą a USA spadły w pierwszych dniach roku o około 10 pkt proc., sprowadzając stawki spot do poziomu poniżej 6 500 dolarów i stawki długoterminowe do poniżej 6 000 dolarów. Firma badawcza zauważa, że wartości te są nadal wyższe niż przed pandemią, ale świadczą o spowolnieniu ruchu towarowego między dwoma kontynentami i istnieje możliwość dalszego spadku stawek frachtowych. Powodem tego spadku jest wzrost pojemności ładowni spowodowany przesunięciem kontenerowców z tras pacyficznych na atlantyckie, które do końca 2022 roku były bardziej opłacalne.

Według Xeneta, w ostatnim kwartale 2022 roku średni czas podróży z Europy Północnej do wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych wynosił nieco ponad dwadzieścia dni. Oznaczało to dzienny przychód w wysokości 360 dolarów (biorąc pod uwagę podział 50-50 pomiędzy spot i długoterminowy), podczas gdy ten pomiędzy Dalekim Wschodem a zachodnim wybrzeżem USA wynosił 160 dolarów. Biorąc pod uwagę również spadek ruchu wychodzącego z Chin, skłoniło to przewoźników do przeniesienia statków na trasy transatlantyckie.

Jest jednak jasne, że ta luka nie może trwać długo, choćby dlatego, że w międzyczasie rozwiązano problem zatłoczenia portów na zachodnim wybrzeżu USA, dzięki czemu w styczniu 2023 r. średnia tygodniowa przepustowość wzrosła o 27% w porównaniu ze średnią z trzeciego kwartału 2021 r.

Czytaj też: Stawki frachtu morskiego lekko w górę. Po 43 tygodniach spadków

Co dalej?

W 2023 roku planowane jest zwodowanie kilku dużych kontenerowców, które zostały zamówione przez największe firmy, gdy stawki frachtu kontenerowego osiągnęły rekordowy poziom. Te nowe statki nie mogą stać bezczynnie, a ich ładowności nie można zrekompensować po prostu poprzez wycofanie z eksploatacji starszych statków, ponieważ większość z nich ma znacznie mniejszą pojemność. Rok 2023 pozostaje więc dla żeglugi kontenerowej rokiem pełnym niewiadomych.

Zastępca dyrektora generalnego i dyrektor finansowy DP World, Yuvraj Narayan powiedział agencji Reuters, że spadek stawek frachtowych może wynieść nawet 20%. Już teraz widoczne są pierwsze oznaki znacznego spadku popytu, a stawki frachtowe po stronie żeglugi spadły dość znacząco na niektórych trasach. Narayan dodał, że przyczyną tego stanu rzeczy były trzy główne czynniki, a mianowicie zakłócenia podczas pandemii COVID-19, inflacja w Europie spowodowana wzrostem cen energii oraz poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Dodał, że zakłócenia te utrzymują się w wyniku wojny na Ukrainie i sankcji wobec Rosji.

Czytaj też: Recesja w 2023 r. dotknie jedną trzecią gospodarek na świecie, ostrzega dyrektor MFW

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button