KolejowyTransport
Gorące newsy

CPK pomoże w budowie szybkiej kolei z Warszawy do Kijowa!

Strony zadeklarowały chęć udziału w odbudowie Ukrainy po zakończeniu wojny

Spółka Centralny Port Komunikacyjny i ukraińskie koleje Ukrzaliznycia nawiązały współpracę. Porozumienie polsko-ukraińskie dotyczy budowy nowej infrastruktury, w tym linii kolei dużych prędkości KDP Warszawa-Kijów.

Powstanie nowa linia KDP Warszawa-Kijów?

Podpisane porozumienie zakłada przygotowanie wspólnego studium wykonalności nowej linii kolejowej ​​na trasie WarszawaLwówKijów. Nowa linia KDP Warszawa-Kijów, o zakładanej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h, miałaby posiadać europejski rozstaw torów 1 435 mm, co pozwoliłoby na rozwój połączeń transgranicznych między oboma krajami. Spółka CPK oświadczyła, że jest gotowa do wymiany know-how i swoich standardów technicznych KDP i Pasażerskiego Modelu Transportowego.

To historyczny moment. Wspólnie z Kolejami Ukraińskimi rozpoczynamy prace nad linią KDP WarszawaLwówKijów. Najkrótsza droga z Ukrainy do UE wiedzie przez Polskę i CPK – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Porozumienie przewiduje powołanie grupy roboczej, która dla osiągnięcia celów podpisanej umowy zorganizuje warsztaty i wspólne badania, oraz zapewni wymianę dokumentów i doświadczeń.

Dzisiejsze porozumienie ma na celu poprawę połączeń kolejowych między Ukrainą, Polską i UE, ułatwienie ruchu pasażerskiego, usprawnienie wymiany gospodarczej i wzmocnienie bezpieczeństwa naszych korytarzy transportowych. Mam nadzieję, że współpraca z CPK przybliży nas do budowy pierwszej KDP o europejskim rozstawie i będzie ważnym krokiem na ścieżce integracji Ukrainy z UE – mówi Wołodymyr Szemajew, dyrektor Biura Projektów Międzynarodowych Kolei Ukraińskich.

CPK

Czytaj też: Ukraińska kolej może zostać odbudowana przez polskie firmy

Polacy chcą pomóc w odbudowie Ukrainy

CPK i ukraińscy partnerzy wspólnie szukają sposobów na pozyskanie funduszy unijnych na planowaną linię KDP Warszawa-Kijów. W ramach współpracy planowane jest wprowadzenie standardów Unii Europejskiej w zakresie projektowania, budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie automatyki i telekomunikacji. W przyszłości strony umowy wspólnie opracują model zarządzania wybudowanymi liniami.

Nowoczesna, wydajna infrastruktura o dużej przepustowości ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa w regionie Trójmorza. W dłuższej perspektywie rozwój infrastruktury transportowej będzie bardzo istotnym elementem odbudowy Ukrainy – stwierdził Mark Brzeziński, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.

Strony zadeklarowały również chęć udziału w odbudowie Ukrainy po zakończeniu wojny. Według szacunków opublikowanych przez Bank Światowy, koszt powojennej odbudowy Ukrainy, w tym mocy produkcyjnych, infrastruktury i potrzeb społecznych, to co najmniej 349 mld dolarów, czyli ponad półtora raza więcej niż wartość całego ukraińskiego PKB przed rosyjskim atakiem. Koszty te rosną jednak z każdym kolejnym dniem wojny i z każdym kolejnym rosyjskim atakiem rakietowym.

Czytaj też: Ukraińscy uchodźcy świetnie odnaleźli się na polskim rynku pracy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button