MorskiTransport

Jak duże są największe kontenerowce oceaniczne na świecie?

Ever Alot nosi obecnie miano największego kontenerowca na świecie, ale pokonać go mogły już inne, większe statki

Tajwańska firma Evergreen Marine zwodowała w 2021 roku statek Ever Ace o pojemności 23 992 TEU, który był wówczas największym kontenerowcem na świecie. Potem zwodowano jeszcze większy kontenerowiec, Ever Alot. Jednak powstały już kolejne największe kontenerowce oceaniczne na świecie.

Największe kontenerowce oceaniczne na świecie

Tajwańska firma Evergreen Marine w czerwcu zwodowała największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zbudowano, trafnie nazwany Ever Alot. Masywny statek ma pojemność 24 004 TEU, tylko trochę więcej niż jego nieco starszy brat, Ever Ace, zwodowany w lipcu 2021 roku i poprzedni rekordzista świata na poziomie 23 992 TEU. Jednak pojemność to jedno, ale warto sobie uświadomić, jak duże rozmiary mają największe kontenerowce na świecie.

I tak też Ever Alot ma niemal 400 metrów długości i prawie 62 metry szerokości. Gdyby postawić Ever Alot w pionie, byłby wyższy niż Empire State Building w Nowym Jorku. Kontenerowiec odbył swój dziewiczy rejs z Szanghaju, gdzie został zbudowany, do portu w Rotterdamie w sierpniu, stając się pierwszym statkiem, który przekroczył barierę 24 000 TEU.

Ever Ace i Ever Alot należą do klasy statków znanych jako bardzo duże kontenerowce (VLC) lub ultra duże kontenerowce (ULCV), statki tak duże, że ledwo mogą przejść przez śluzy Kanału Panamskiego. Według Taiwan News, Ever Ace został zbudowany przez Samsung Heavy Industries z siedzibą w Korei Południowej za około 150 milionów dolarów. Z kolei Hudong-Zhonghua Shipbuilding z siedzibą w Chinach wyprodukowała Ever Alot za 145 milionów dolarów. Zarówno Ever Alot, jak i Ever Ace obsługują trasy między Europą a Dalekim Wschodem.

Czytaj też: Chińczycy oddali do użytku największy kontenerowiec na świecie

Rekord Ever Alot pobity

Większe statki mają na celu uzyskanie korzyści skali i obniżenie kosztów przydziału kontenerów, co mogłoby umożliwić przewoźnikom oferowanie bardziej konkurencyjnych stawek dla załadowców. Od 2012 r. średnia pojemność kontenerowców wzrosła z niecałych 3 tys. TEU do około 4,5 tys. TEU. W ciągu ostatniej dekady zbudowano ponad 50 statków o pojemności ponad 21 000 TEU. Niektórzy eksperci z branży morskiej zakwestionowali jednak opłacalność i stabilność finansową tak dużych statków.

Matt Stoller, dyrektor badań w American Economic Liberties Project, uważa, że te bardzo duże kontenerowce wymagają większych obiektów i więcej sprzętu do ich obsługi, co wymaga od portów płacenia za zwiększone pogłębianie, nowe magazyny, więcej dźwigów i personelu, a także silniejszej infrastruktury drogowej. Innym powodem, dla którego większość ultra dużych kontenerowców obsługuje głównie Europę i Azję, jest to, że większość amerykańskich portów jest zbyt mała, aby je pomieścić.

Mimo to w ostatnich latach do portów USA zawijały niektóre duże kontenerowce. W 2015 roku do portu w Los Angeles zawinął kontenerowiec CMA CGM Benjamin Franklin o pojemności 18 000-TEU, stając się największym kontenerowcem, który odwiedził północnoamerykański port. Ten rekord został pobity w 2020 roku, kiedy to MSC Anna, statek o pojemności 19 200 TEU, zawinął do portu Oakland w Kalifornii. Jednak największym kontenerowcem, który przypłynął na Wschodnie Wybrzeże USA jest CMA CGM Marco Polo, statek o pojemności 16 022 TEU, który w 2021 roku zawinął do portów Nowy Jork i New Jersey, Savannah i Charleston.

Ever Alot nosi obecnie miano największego kontenerowca na świecie, ale pokonać go mogły już inne, większe statki. 29 października Yangzijiang Shipbuilding Group w Chinach wprowadziła bowiem do eksploatacji dwa nowe statki, MSC Loreto i MSC Irina. Chociaż MSC nie wprowadził jeszcze tych statków do użytku, Yangzijiang przekazała, że każdy statek będzie miał pojemność 24 636 TEU, co czyni je największymi kontenerowcami na świecie.

Czytaj też: Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Kontenerowiec o napędzie atomowym dotarł do Murmańska

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button