Akcjonariusze złożyli pozew przeciwko liniom Southwest Airlines, oskarżając przewoźnika o ukrywanie problemów, które doprowadziły w zeszłym miesiącu do chaosu operacyjnego i odwołania ponad 15 tys. lotów. Straty Southwest Airlines sięgają milionów dolarów i to na samych tylko zwrotach biletów.
Akcjonariusze Southwest Airlines złożyli pozew
Akcjonariusze przekonują w pozwie zbiorowym, złożonym w sądzie federalnym w Houston, że Southwest Airlines publicznie bagatelizował lub nie ujawnił poważnych niedociągnięć w swojej technologii oprogramowania do planowania lotów. W pozwie stwierdzono również, że przewoźnik nie omówił, w jaki sposób jego struktura tras „punkt-punkt”, która różni się od struktury „piasta-szprychy” [ang. „Hub-and-Spoke”, transport w ramach tego systemu następuje najpierw do węzła transportowego, a następnie od węzła do wybranego celu – przyp. red.] w innych dużych amerykańskich liniach lotniczych, może narazić go na negatywne skutki złej pogody.
Akcjonariusze pod przewodnictwem Arthura Teroganesiana przekazali, że przez nieujawnienie informacji, oświadczenia przewoźnika o jego działalności w dokumentach regulacyjnych i w wystąpieniu medialnym byłego dyrektora generalnego Gary’ego Kelly’ego, „były fałszywe i wprowadzające w błąd”. Teroganesian dodał, że gdy prawda wyszła na jaw, cena akcji Southwest spadła o około 10% między 23 grudnia 2022 roku a 3 stycznia 2023 roku, wymazując ponad 2 miliardy dolarów wartości dla akcjonariuszy.
Southwest Airlines scrubbed thousands of flights again today in the aftermath of the massive winter storm that wrecked Christmas travel plans across the U.S.
Read more: https://t.co/ie7R5xuWWw
View more photos: https://t.co/cjnqmfGlGG📷: AP pic.twitter.com/1gZN7Apxic
— Star-Advertiser (@StarAdvertiser) December 28, 2022
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Ogromne straty przewoźnika
W dniach poprzedzających Boże Narodzenie śnieżyca w USA skutkowała odwołaniem tysięcy lotów w całym kraju. Nagły wzrost odwołań i opóźnień sprawił, że linie lotnicze zaczęły borykać się z problemem przeciążenia personelu i systemów. W kolejnych dniach burze ustały i po świętach Bożego Narodzenia liniom udało się przekierować pasażerów. Udało się to większości linii, z wyjątkiem Southwest.
Systemy linii lotniczej zawiodły podczas świątecznego chaosu, a personel linii lotniczych energicznie pracował nad ręcznym planowaniem. Firma ostatecznie zdecydowała się zamknąć cały system planowania i uruchomić go ponownie. To wszystko doprowadziło do odwołania przez linię lotniczą 16 700 lotów między 21 a 31 grudnia. Linia lotnicza spodziewa się ogromnych kwartalnych strat wysokości od 725 do 825 mln dolarów. Szacuje się, że około 400 do 425 milionów dolarów tej straty to skutki odwołania lotów w okresie świątecznym.
Southwest Airlines said it will reimburse passengers for expenses incurred following flight cancellations as a result of the massive winter storm in the U.S. https://t.co/OSb15t0EJn pic.twitter.com/TnNF5mUAT0
— Reuters (@Reuters) December 30, 2022
Czytaj też: Przewoźnik straci prawie miliard dolarów! Wszystko przez śnieżycę…
Znajdziesz nas w Google News