Info z rynku
Gorące newsy

Kärcher zawyżał ceny przez 20 lat! Kara od UOKiK

Kärcher zawyżał ceny przed dwie dekady. Ceny ustalano zarówno w punktach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. 

Kärcher zawyżał ceny przez 20 lat

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ceny urządzeń oraz systemów czyszczących Kärcher były sztucznie zawyżane przez 20 lat. W konsekwencji prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę karę w wysokości 26 mln złotych. Mogłaby być znacznie wyższa, jednak spółka skorzystała z programu łagodzenia kar leniency.

Decyzja dotyczy spółki działającej na rynku polskim, która należy do grupy kapitałowej produkującej urządzenia czyszczące. Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego stwierdzono, że od końca lat 90. sztucznie ustalano ceny minimalne produktów. Mowa nie tylko o sprzęcie zastosowania codziennego, w tym myjek czy odkurzaczy, ale również urządzeń profesjonalnych wykorzystywanych w wielu przedsiębiorstwach. Udowodniono, że od 2005 roku narzucano określone ceny w punktach sprzedaży zarówno stacjonarnie, jak i w przestrzeni internetowej. Po roku 2005 ustalane były głównie ceny w sklepach internetowych.

Zobacz także: Shopee znika z Polski! Co z zamówieniami?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przekazał:

Zmowa rozpoczęła się już pod koniec lat 90., co oznacza, że przez ponad 20 lat nie można było kupić w Polsce produktów popularnej marki Kärcher taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. To bulwersująca sprawa przede wszystkim ze względu na okres trwania zmowy rynkowej. Porozumienie dotyczyło początkowo sklepów stacjonarnych, a następnie sprzedaży internetowej. 

Zobacz także: Podwyżce pensji minimalnej powinna towarzyszyć podwyżka kwoty wolnej od podatku [STANOWISKO WEI]

Jak kształtowano ceny rynkowe?

Postanowienia zawarte w umowach oraz ogólnych warunkach współpracy zawieranych przez firmę Kärcher z dystrybutorami dotyczyły ustalania pułapów cenowych, poniżej których konsumenci nie mogli kupić produktów. Jeśli dany przedsiębiorca sprzedawał urządzenia poniżej określonej ceny, wówczas karany był poprzez odbieranie rabatów czy pozbawianie wsparcia marketingowego. Co więcej, w skrajnych przypadkach dochodziło nawet do wymawiania umów dotyczących współpracy. Odnotowano również, że część podmiotów aktywnie uczestniczyła w procederze dyscyplinowania reszty podmiotów.

Kärcher nie tylko przyznał się do stawianych zarzutów, ale również współpracował przez cały czas trwania śledztwa. Przekazał również istotne dla sprawy dowody (dotyczące czasu trwania zmowy oraz produktów, których ceny były odgórnie narzucane), przez co nałożono niższą karę.

UOKiK poinformował, że spółka Kärcher wstępnie złożyła wniosek o dobrowolne poddanie się karze, jednak później (po zapoznaniu się z wysokością kary) się z niego wycofała, co może sygnalizować, że planuje odwołanie do właściwego sądu.

W Polsce ma powstać nowy hub transportowy. Litewski inwestor

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button