IntermodalnyKolejowyTransport

Holandia dostosuje tory w terminalach do nowego standardu

Operatorzy nie tracą jednak czujności, bo ich zdaniem wiele jeszcze pozostało do zrobienia

Być może to tylko zbieg okoliczności, ale postawa holenderskich operatorów kolejowych w sprawie braku inwestycji w sektorze towarowym przyniosła pierwszy pozytywny rezultat. Holenderskie Ministerstwo Infrastruktury udostępniło operatorowi sieci kolejowej ProRail fundusz w wysokości stu milionów euro, by dostosował tory w terminalach do standardowej długości 750 metrów.

ProRail dostosuje tory w terminalach

ProRail zainwestuje 90 mln euro, by przedłużyć tory w terminalach Roosendaal, Rotterdam Noord Goederen (który zostanie zmodernizowany), Hengelo i Oldenzaal. Oprócz tych interwencji ProRail rozważy inwestycje na terenie portu w Rotterdamie, w tym w łączącą linię kolejową przechodzącą przez Merseyweg oraz stację kolejową Botlek, do której podłączonych jest kilka lokalnych terminali towarowych. Kolejne 7,2 mln euro zostanie przeznaczone na prace na torach stoczni Lage Zwaluwe, która jest niezbędna do dotarcia długich pociągów towarowych do portu Moerdijk.

Modernizacja torów i placów w terminalach jest tylko jednym z wniosków złożonych przez operatorów w celu wzmocnienia sieci. Niemniej jednak jest ona o tyle istotna, że koleje holenderskie interweniowały o dostosowanie torów do standardu 750 metrów, czyli europejskiego standardu dla dłuższych pociągów towarowych, co sprzyja konkurencyjności kolei, przy jak najlepszym wykorzystaniu istniejącej przepustowości kolei. W tym aspekcie Holandia nadal pozostaje daleko w tyle, podobnie jak w szybkim przyjęciu europejskiego systemu sygnalizacji Ertms/Etcs.

Czytaj też: Dlaczego w Rosji są szersze tory? Proste wyjaśnienie zagadki

Interwencja holenderskich operatorów

Europejski Zielony Ład wyznacza rok 2030 jako termin, do którego wszystkie europejskie korytarze towarowe muszą zagwarantować standard 750 metrów. Pod koniec listopada 2022 r. do akcji wkroczyły RailGood, grupa reprezentująca firmy i operatorów, oraz DB Cargo Nederland. Spółki argumentowały, że planowane przez rząd holenderski inwestycje w rzeczywistości wykluczają kolejowy transport towarowy, a jedynie sprzyjają kolejom pasażerskim, zwłaszcza podmiejskim.

Ich zdaniem powinno być wręcz przeciwnie i argumentowali, że potrzebne są dodatkowe środki na dalsze wspieranie intermodalności kolei z portami i węzłami przemysłowymi. Być może decyzja holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury to tylko zbieg okoliczności, ale postawa operatorów przynosi pierwsze pozytywne rezultaty. Operatorzy nie tracą jednak czujności, bo ich zdaniem wiele jeszcze pozostało do zrobienia.

Czytaj też: Polskie firmy współpracują przy wdrożeniu technologii wodorowych w transporcie szynowym

ÖBB zainwestuje w infrastrukturę kolejową ponad 3 miliardy euro!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button