KolejowyTransport

Trwają prace nad najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym

Trwają prace nad szeroko zakrojonym projektem infrastrukturalnym, który znajdzie się w Europie. Ma on połączyć ze sobą Tallin i Helsinki. Najdłuższy podmorski tunel kolejowy ma mieć spory potencjał logistyczny, zarówno pod względem ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. 

Najdłuższy podmorski tunel – trwają prace

Koszty budowy oszacowano wstępnie na 15-20 miliardów euro. Połączenie między Europą Środkową a krajami nordyckimi na być przedsięwzięciem o dużym potencjale logistycznym. Obecnie trasa ta obsługiwana jest przez transport morski, głównie promy. Osoby odpowiedzialne za stworzenie projektu przekonują, że ruch pasażerski i towarowy ma znacząco wzrosnąć w perspektywie dekady. Aktualnie Zatokę Fińską przemierza rocznie ok. 8 mln osób. Łatwiejszy dostęp do kolejowej sieci transportu ma zwiększyć ten wolumen.

Jeszcze w 2021 roku dwie europejskie stolice podpisały porozumienie, które ma umożliwić ubieganie się o finansowanie ze środków unijnych.

Zobacz także: Celtycki Interkonektor połączy Francję oraz Irlandię zapewniając dostawy energii od 2026 roku

Spory potencjał nowego przedsięwzięcia

W projekcie uwzględniono tunel o długości ok. 100 km. Prace prowadzone są obecnie przez spółkę FinEst Bay Area Development, której założycielem jest Peter Vesterbacka, współautor kultowej gry Angry Birds. Główną zaletą projektu będzie integracja Finlandii z siecią kolejową Rail Baltica.

W 2021 roku przekazano mediom, że w planach jest budowa dwóch tuneli kolejowych o średnicy 17,3 m, które mają skrócić czas przejazdu nawet do 20 min. Jeden tunel przeznaczony będzie dla pociągów pasażerskich, drugi natomiast do przewozów towarowych.

Zobacz także: Niemiecki operator logistyczny tworzy nowe linie drobnicowe w Europie

Gdy projekt zostanie zrealizowany, będzie dwukrotnie dłuższy niż tunel pod La Manche. Studium wykonalności przedsięwzięcia wykonano już w 2015 roku. Oszacowano wówczas, że wzrost ruchu pasażerskiego i towarowego na poziomie 30% byłby w stanie pokryć ponad połowę kosztów inwestycji.

Plany współzałożyciela Angry Birds sięgają jednak dużo dalej. Projekt w późniejszym stadium ma zakładać budowę obszaru metropolitarnego, który zapewni dogodne środowisko do rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw. Przedsięwzięcie zakłada powstanie sztucznych wysp, które będą w stanie pomieścić nawet 50 tys. mieszkańców.

Obecnie najdłuższym tunelem jest połączenie podmorskie pomiędzy dwoma japońskimi wyspami – Honsiu i Hoakkaido. Jego długość sięga ok. 54 kilometrów, przy czym 23,3 km znajduje się pod dnem morskim.

Prognozy dla branży TSL na 2023 rok

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button