LotniczyTransport

Stawki frachtu lotniczego spadają. Nowy rok jest niepewny

Grudzień był dziesiątym z rzędu miesiącem spadku światowego popytu na lotnicze przewozy towarowe

Według norweskiej firmy analitycznej Xeneta, stawki frachtu lotniczego w grudniu 2022 roku były raczej zrównoważone. Z jednej strony wolumeny spadły o 8 procent w porównaniu z tym samym miesiącem 2021 roku, ale jednocześnie wartość bezwzględna nadal pozostaje o 75 procent powyżej poziomu sprzed pandemii.

Stawki frachtu lotniczego w dół

Grudzień był dziesiątym z rzędu miesiącem spadku światowego popytu na lotnicze przewozy towarowe, podczas gdy podaż wzrosła rok do roku, z przepustowością na poziomie 93%, podobnie jak w 2019 r. Niall van de Wouw z firmy analitycznej Xeneta tłumaczy jednak, że nie ma sensu robić porównań z grudniem 2021 roku, bo wtedy nie było jeszcze wojny na Ukrainie, która wpłynęła na stawki frachtu lotniczego i przyniosła wzrost kosztów energii, stóp procentowych i inflacji.

Gdybyśmy zapytali szefów linii lotniczych w styczniu 2020 roku, czy chcieliby, aby ceny lotów przez Atlantyk lub z regionu Azji i Pacyfiku były o 75% wyższe, usłyszelibyśmy jednogłośne „tak”. Różnica polega na tym, że teraz jest mniejsza presja na spedytorów, mimo że nadal płacą więcej. Pomoże to w długoterminowej stabilności łańcucha dostaw ładunków lotniczych – dodaje.

Xeneta zauważa, że w korytarzu Azja-Pacyfik-Europa średnia stawka frachtu spot w grudniu 2022 r. spadła o 10 proc. w porównaniu z październikiem, do 4,67 dolara za kilogram, co oznacza spadek o 46 proc. rok do roku, ale pozostaje jednak o 92% powyżej poziomu sprzed pandemii.

Czytaj też: Fracht lotniczy odgrywa coraz większą rolę w łańcuchu dostaw

Lepsza sytuacja niż przy stawkach frachtu morskiego

Na trasach między Europą a Ameryką Północną zmniejszenie liczby lotów w zimowym rozkładzie pomogło przetrwać spadki. Grudniowa wartość spotowa frachtu lotniczego wyniosła 3,25 dolarów za kilogram, co oznacza wzrost o 7% w stosunku do poziomu z października. Powielając trend rynkowy na pozostałych głównych trasach, wskaźnik ten wynosił -46% w stosunku do roku poprzedniego, ale i tak w porównaniu do 2019 roku wzrósł o 80%. Rok 2023 rozpoczął się niepewnością w związku z powrotem epidemii w Chinach, która wpływa na produkcję w wielu fabrykach.

Nie widzimy szybkiego ożywienia popytu ze względu na to, co dzieje się na świecie, ale spodziewamy się, że podaż nadal będzie wracać na rynek. To oczywiście będzie wywierać dalszą presję na współczynniki obciążenia i taryfy – mówi van de Wouw.

W porównaniu z morskim transportem kontenerowym, oferta frachtu lotniczego jest bardziej rozdrobniona i dlatego uniknęła zjawiska „szalejących” stawek frachtowych. W związku z tym spadek jest również bardziej stopniowy.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Hongkong odnotowuje 25% spadek frachtu lotniczego

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button