MorskiTransport

Stawki frachtu morskiego lekko w górę. Po 43 tygodniach spadków

Stawki pozostają jednak znacznie poniżej tych z pierwszego tygodnia zeszłego roku

Po 43 kolejnych tygodniach gwałtownych spadków, stawki frachtu morskiego między Chinami a Europą wykazują nieznaczny wzrost w pierwszym tygodniu 2023 r. Wartości te pozostają jednak znacznie poniżej tych z pierwszego tygodnia zeszłego roku.

Stawki frachtu morskiego nieznacznie wzrosły

Drewry World Container Index wskazuje, że średnia stawka spotowa pomiędzy Szanghajem a Rotterdamem wzrosła w ciągu tygodnia o dziesięć procent, do 1 874 dolarów za kontener 40-stopowy, natomiast stawki frachtu morskiego pomiędzy Szanghajem a Genuą wzrosły o dwa procent do 2 926 dolarów. Tendencja ta sprawia, że ​​indeks złożony – czyli taki, który obejmuje wszystkie trasy badane przez Drewry World Container Index – zanotował tygodniowy wzrost o 0,7%. Pozostałe trasy nadal pozostają na minusie, w tym trasa Szanghaj-Los Angeles (-1%), Szanghaj-Nowy Jork (-3%) i Rotterdam-Nowy Jork (-6%). W najbliższych tygodniach Drewry spodziewa się jednak niewielkich obniżek.

Inna duża firma gromadząca dane na temat stawek frachtu, Xeneta, prezentuje bardziej złożony obraz sytuacji. Analiza trendu dla całego 2022 roku pokazuje silną nierównowagę pomiędzy stawkami z kontraktów spotowych i długoterminowych. Te pierwsze spadły od 1 stycznia do 31 grudnia, w większym stopniu na najbardziej ruchliwych trasach, przede wszystkim między Azją a Europą. Na przykład między Dalekim Wschodem a Europą Północną stawki frachtu morskiego spot spadły z 14 439 dolarów za 40-stopowy kontener na koniec 2021 r. do 2 289 dolarów na 31 grudnia 2022 r., co oznacza spadek o 84%.

Czytaj też: Spadek stawek frachtowych trwa już czterdziesty tydzień z rzędu

Cisza przed burzą

Biorąc pod uwagę stawki kontraktowe, na koniec 2021 roku były one o 4 300 dolarów niższe niż stawki spotowe na koniec 2021 roku i lepiej radziły sobie ze spadkiem stawek frachtowych, do tego stopnia, że średnia stawka na koniec 2022 roku wynosiła 4 450 dolarów za kontener. Biorąc pod uwagę tylko stawki frachtów kontraktowych między Azją a Europą Północną, nastąpił spadek o 19%, natomiast te do USA wzrosły o 0,3% dla Zachodniego Wybrzeża i o 8,1% dla Wschodniego Wybrzeża.

Analitycy firmy Xeneta zwracają uwagę, że ten opór w kontraktowych stawkach frachtowych wynika również z różnej sezonowości handlu na głównych trasach, a gwałtowne spadki mogą nastąpić, gdy w 2023 roku wejdą w życie nowe kontrakty długoterminowe. W tym przypadku bylibyśmy więc świadkami ciszy przed burzą, a niektóre firmy dopiero przygotowują się na najgorsze.

Czytaj też: Recesja w 2023 r. dotknie jedną trzecią gospodarek na świecie, ostrzega dyrektor MFW

Zyski z frachtu morskiego spadają. Koniec boomu w branży?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button