IntermodalnyMorskiTransport

Port w Hamburgu trafi w ręce Chin? COSCO przejmuje udziały!

Operator terminalu w Hamburgu oraz chiński Cosco Shipping Ports kontynuują negocjacje

Po długich dyskusjach, czy port w Hamburgu może zostać przejęty przez Chińczyków i ostatecznym uzyskaniu zgody od niemieckiego rządu, firma Hamburger Hafen und Logistik, operator terminalu w Hamburgu, oraz chiński Cosco Shipping Ports kontynuują negocjacje.

Port w Hamburgu a chiński COSCO

Negocjacje dotyczą wejścia Cosco Shipping Ports, jako mniejszościowego udziałowca, do terminalu kontenerowego Tollerort (CTT). W notatce wydanej 6 stycznia stwierdzono, że obie firmy są „bliskie sfinalizowania porozumienia”. Zapewniono też, że wszelkie obawy, iż niemiecki port w Hamburgu zostanie przejęty przez Chińczyków, są bezpodstawne, ponieważ COSCO nie uzyska dostępu do strategicznego know-how.

Informacja prasowa została opublikowana po tym, jak Cosco Shipping Ports dokonało obowiązkowego ogłoszenia na giełdzie w Hongkongu. Obecnie strony prowadzą negocjacje w celu doprecyzowania ostatecznych szczegółów i zamierzają szybko zakończyć transakcję. Jak na razie nie podano oficjalnie, z jakim udziałem COSCO wejdzie do spółki obsługującej terminal CTT. Musi on być jednak mniejszy niż 25%, czyli mniejszy niż maksymalna wartość ustalona przez niemiecki rząd federalny w celu zatwierdzenia transakcji.

Czytaj też: Chiński COSCO przejmie port w Hamburgu? HHLA uspokaja

Czy Chińczycy przejmą port?

Przypomnijmy, że przejęcie udziałów w terminalu kontenerowym Tollerort (CTT), zarządzanym przez HHLA, zaniepokoiła niemiecki rząd federalny. Obawiano się, że przejęcie terminalu będzie stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, a Chiny de facto przejmą niemiecki port w Hamburgu. HHLA uspokoiło opinię publiczną stwierdzając, że chińska firma nie uzyska dostępu do strategicznego know-how.

Rząd federalny podejmie decyzję tylko w przypadku odrzucenia współpracy. W przypadku braku decyzji możemy realizować umowę z COSCO. Infrastruktura portowa pozostaje własnością Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburg. IT i dane sprzedażowe pozostają w wyłącznej gestii HHLA – powiedział Hans-Jörg Heims, szef działu komunikacji korporacyjnej HHLA.

HHLA sprecyzowała, że COSCO nie będzie miało wyłącznych praw lub dostępu, ale terminal pozostanie otwarty dla wszystkich klientów. HHLA wyjaśniła również, że UE nie wyraziła sprzeciwu wobec tej współpracy, biorąc pod uwagę, że udzielono zgody antymonopolowej. HHLA podkreśliło, że współpraca z COSCO prawdopodobnie umocni port w Hamburgu jako węzeł logistyczny w regionie Morza Północnego i Bałtyckiego. Ponadto HHLA twierdzi, że transakcja „wzmocni łańcuchy dostaw, zabezpieczy miejsca pracy i będzie promować tworzenie wartości w Niemczech.”

Czytaj też: Nastroje konsumenckie Niemców najgorsze w historii prowadzenia badań

Polecane artykuły

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button