MorskiTransport

Port w Hajfie zostanie sprzedany. Izraelski rząd wydał decyzję

Decyzja o prywatyzacji portu została zatwierdzona przez ministra finansów i minister transportu

Według „Jerusalem Post”, port w Hajfie zostanie wkrótce sprywatyzowany. Decyzja o prywatyzacji została zatwierdzona przez ministra finansów Avigdora Libermana i minister transportu Merav Michaeli. Temat prywatyzacji portu został po raz pierwszy podjęty w 2003 roku w ramach planu reform krajowych portów morskich. Plan ma na celu zwiększenie konkurencji w portach i poprawę ich wydajności.

Port w Hajfie sprzedany Hindusom

Udziały państwa w porcie, warte 4,1 miliarda szekli (5,13 miliarda złotych), zostaną sprzedane grupie utworzonej przez Gadot Chemicals Tankers & Terminals Ltd oraz Adani Ports and Special Economic Zone Ltd. Gadot i Adani dotarły do końca dwuletniego procesu przetargowego, który – jak ma nadzieję Izrael – obniży ceny importu i pomoże skrócić notorycznie długi czas oczekiwania w izraelskich portach. Władze portu przekazały, że nowa grupa będzie obsługiwać port w Hajfie do 2054 roku i że wraz z kontenerami będzie mogła teraz skupić się na obsłudze ładunków drobnicowych i rejsów. Nowi właściciele będą konkurować z prywatnym portem, który został otwarty w zeszłym roku i jest obsługiwany przez Shanghai International Port Group.

Prywatyzacja portu w Hajfie zwiększy konkurencję w portach i obniży koszty utrzymania – powiedział minister finansów Avigdor Lieberman.

Czytaj też: Chińczycy oddali do użytku największy kontenerowiec na świecie

Nowe możliwości handlowe dla Izraela

Hajfa, otoczona od wschodu górami Karmel, które ograniczają wiatry i wzburzone wody, od wieków funkcjonuje jako port. Obecnie port w Hajfie jest wiodącym portem głębokowodnym Izraela, który w 2021 roku obsłużył około połowy krajowego wolumenu towarów. Ocieplenie więzi z sąsiednimi krajami arabskimi również stwarza nowe możliwości handlowe dla Izraela, a Hajfa może stać się regionalnym hubem, a także łącznikiem między Azją i Europą.

Cieszymy się z wygrania przetargu na prywatyzację Portu Hajfa w Izraelu z naszym partnerem Gadot. To ogromne znaczenie strategiczne i historyczne dla obu narodów! Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy w Hajfie, gdzie Hindusi poprowadzili w 1918 roku jedną z największych szarż kawalerii w historii wojskowości! – napisał na Twitterze Gautam Adani, prezes Adani Group.

Czytaj też: Nowa stolica Egiptu. Kolejny projekt megamiasta

Cieśnina Gibraltarska to kluczowy element łańcucha dostaw

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button