Amazon uniknął wielomiliardowej kary. Gigant dogadał się z UE
Amazonowi groziła grzywna w wysokości 10% globalnych rocznych przychodów
Amazon zawarł porozumienie z Komisją Europejską w sprawie dochodzenia antymonopolowego, prowadzonego przez unijne organy. Gigant e-commerce zgodził się na wprowadzenie znaczących zmian w swojej działalności w Europie. Tym samym Amazon uniknął grożącej mu kary 10% globalnych rocznych przychodów, co w przypadku Amazona mogło wynieść nawet 47 mld dolarów.
Amazon uniknął grożącej mu kary
Amazon zgodził się na wprowadzenie znaczących zmian w swojej działalności w Europie w ramach ugody zawartej w dochodzeniu antymonopolowym, które mogło skutkować wysoką grzywną dla giganta e-handlu. Organ regulacyjny wyraził zaniepokojenie podwójną rolą Amazona jako rynku i konkurenta dla sprzedawców sprzedających na jego platformie. Komisja Europejska ogłosiła, że Amazon podjął szereg zobowiązań w odpowiedzi na zarzuty, że firma wykorzystuje dane niezależnych sprzedawców na swoją korzyść. Tym samym Amazon uniknął grożącej mu kary, która mogła wynieść nawet 47 miliardów dolarów.
W listopadzie 2020 r. Komisja wystosowała pisemne zastrzeżenia w związku z „systematycznym” wykorzystywaniem niepublicznych danych biznesowych od niezależnych sprzedawców w celu uzyskania korzyści dla biznesu detalicznego Amazon. KE otworzyła również drugie dochodzenie w sprawie zarzutów, że kryteria ustalone przez Amazon w celu wyboru wyróżnionych sprzedawców za pomocą narzędzia „Buy Box” i umożliwienia sprzedawcom oferowania produktów użytkownikom programu Prime, powodowały preferencyjne traktowanie działalności detalicznej Amazon lub sprzedawców korzystających z usług dostawy giganta.
Komisja poinformowała, że Amazon złożył zapewnienia, że zmieni niektóre z tych praktyk. Jednym z zobowiązań było zaprzestanie wykorzystywania niepublicznych danych o niezależnych sprzedawcach na potrzeby swojej działalności detalicznej lub przy sprzedaży towarów markowych i produktów marek własnych. Firma zgodziła się również na wyświetlanie drugiego pola zakupu, gdy pojawi się druga oferta, która różni się od pierwszej pod względem ceny lub dostawy, a także na umożliwienie sprzedawcom Prime wyboru dowolnego przewoźnika dla usług logistycznych lub dostawczych. Zmiany dotyczą tylko Europejskiego Obszaru Gospodarczego. We Włoszech Amazon uzgodnił z krajowym regulatorem konkurencji oddzielne środki prawne dotyczące „Buy Box” i Prime. Amazon będzie miał czas do czerwca 2023 roku na wdrożenie zmian, które będą obowiązywać przez okres od pięciu do siedmiu lat.
Dzisiejsza decyzja ustala zasady, według których Amazon będzie musiał grać w przyszłości, zamiast określać te zasady dla wszystkich graczy na swojej platformie. Dzięki tym nowym zasadom konkurujący niezależni detaliści, przewoźnicy i europejscy klienci będą mieli więcej możliwości wyboru – powiedziała Margrethe Vestager, unijna szefowa ds. konkurencji.
Czytaj też: Amazon złamał prawo? Może zapłacić miliard dolarów kary!
Zwycięstwo Unii Europejskiej
Zawierając ugodę z KE, Amazon uniknął ogromnej kary. Gdyby firma została uznana za winną, groziła jej grzywna w wysokości do 10% jej globalnych rocznych przychodów. Dla Amazona, który w 2021 roku osiągnął 469,81 mld dolarów przychodu, mogło to oznaczać rekordową karę w wysokości 47 mld dolarów. Jednak UE może nadal nałożyć na Amazon tę grzywnę, jeśli gigant e-commerce naruszy zobowiązania, lub okresową karę w wysokości 5% dziennego obrotu za każdy dzień nieprzestrzegania przepisów.
Chociaż nadal nie zgadzamy się z kilkoma wstępnymi wnioskami Komisji Europejskiej, zaangażowaliśmy się, aby zapewnić, że możemy nadal obsługiwać klientów w całej Europie i wspierać 225 000 europejskich małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających za pośrednictwem naszych sklepów – stwierdził rzecznik Amazon.
Ugoda z Amazonem oznacza zwycięstwo Unii Europejskiej, która za pomocą ustawy o rynkach cyfrowych Digital Markets Act chce wprowadzić zmiany w modelach biznesowych amerykańskich gigantów. Przepisy, które weszły w życie w zeszłym miesiącu, mają na celu uniemożliwienie firmom nadużywania swojej pozycji rynkowej w celu szkodzenia mniejszym rywalom.
Czytaj też: Czego nie można sprzedawać na Amazonie?
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz