
Rada UE i Parlament Europejski wypracowały wstępne porozumienie w sprawie propozycji legislacyjnych pakietu „Fit for 55”. Po raz pierwszy obie instytucje zgodziły się, by włączyć emisje z żeglugi morskiej w zakres systemu EU ETS.
UE włączy emisje z żeglugi do ETS
Instytucje unijne zgodziły się, by włączyć emisje z żeglugi w zakres systemu EU ETS. Od 2025 roku duże statki przybrzeżne o tonażu brutto ponad 5 000 ton zostaną objęte „rozporządzeniem MRV” w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2, a od 2027 roku dołączą do systemu EU ETS. Z kolei drobnicowce i statki typu off-shore o tonażu brutto od 400 do 5 000 ton też zostaną objęte rozporządzeniem MRV od 2025 r., ale o ich włączeniu do EU ETS instytucje zdecydują w 2026 r.
Porozumienie w sprawie unijnego systemu handlu emisjami i Społecznego Funduszu Klimatycznego to zwycięstwo europejskiej polityki klimatycznej. Pozwoli nam to na realizację celów klimatycznych w ramach głównych sektorów gospodarki, przy jednoczesnym upewnieniu się, że najbardziej wrażliwi obywatele i mikroprzedsiębiorstwa będą skutecznie wspierani w transformacji klimatycznej. Możemy teraz śmiało powiedzieć, że UE spełniła swoje obietnice dzięki ambitnym przepisom, a to stawia nas w czołówce walki ze zmianami klimatu na świecie – powiedział Marian Jurečka, czeski minister środowiska.
🤝BREAKING🤝
⁰
EP negotiators have reached a deal with @EU2022_CZ & @TimmermansEU on a reform of the Emissions Trading System #ETS & the creation of new Social Climate Fund #SCF #Fitfor55 pic.twitter.com/qg7rNZRYgJ— ENVI Committee Press (@EP_Environment) December 18, 2022
Ponadto w umowie uwzględniono specyfikę geograficzną i zaproponowano środki przejściowe dla małych wysp, statków klasy lodowej i podróży dotyczących regionów najbardziej oddalonych oraz zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, a także wzmocniono środki służące zwalczaniu ryzyka uchylania się od opodatkowania w sektorze morskim. Ustawodawcy zgodzili się też na włączenie emisji innych niż CO2 (metan i N2O) do rozporządzenia o MRV od 2024 r., a do EU ETS od 2026 r.
Czytaj też: Chińczycy oddali do użytku największy kontenerowiec na świecie
Ogólne ambicje i wsparcie gospodarstw
Rada i Parlament uzgodniły zwiększenie ogólnych ambicji w zakresie redukcji emisji w sektorach objętych EU ETS do 62% do 2030 r. i nie poparły poziomu ambicji zaproponowanego przez Komisję Europejską. To znaczny wzrost w porównaniu z 43% redukcją na mocy poprzednio obowiązujących przepisów. Jednak WWF twierdzi, że cel jest niższy od tego, jaki jest wymagany, aby utrzymać wzrost temperatury na świecie poniżej niebezpiecznego poziomu.
Rada i Parlament uzgodniły również ustanowienie Społecznego Funduszu Klimatycznego w celu wspierania wrażliwych gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw i użytkowników transportu, w radzeniu sobie ze skutkami cenowymi systemu handlu emisjami dla budynków i transportu drogowego oraz paliw dla dodatkowych sektorów. Fundusz wspierałby inwestycje w środki efektywności energetycznej, takie jak izolacja domów, pompy ciepła, panele słoneczne i mobilność elektryczna.
W kontekście inwazji Rosji na Ukrainę, porozumienie to po raz kolejny pokazuje determinację UE, aby stać się neutralnym klimatycznie do 2050 r., przekształcić naszą gospodarkę i społeczeństwo, nie pozostawić nikogo w tyle i zapewnić nasze bezpieczeństwo energetyczne. Aby uzupełnić znaczące wydatki na klimat w budżecie UE, państwa członkowskie wydadzą całość swoich dochodów z handlu emisjami na projekty związane z klimatem i energią oraz na zajęcie się społecznymi aspektami transformacji – stwierdziła Komisja Europejska w oświadczeniu.
Czytaj też: Nowa Zelandia chce opodatkować emisje zwierząt gospodarskich. Rolnicy wyszli na ulice
Znajdziesz nas w Google News