Turecka stocznia Gelibolu zbuduje ekologiczny rzeczny statek towarowy nowej generacji. Drobnicowiec o nośności 3 600 TDW będzie przystosowany do operacji morsko-rzecznych. Dodatkowe elementy układu konstrukcyjnego ułatwią w przyszłości przeprojektowanie statku i przejście na bardziej ekologiczne paliwa.
Gelibolu zbuduje nowy ekologiczny rzeczny statek towarowy
Stocznia Gelibolu w Turcji rozpoczęła budowę krótkodystansowego statku nowej generacji z napędem spalinowo-elektrycznym, opracowanego przez firmę projektowo-inżynieryjną Conoship International Projects (CIP). Ten drobnicowiec o nośności 3 600 TDW będzie przystosowany do operacji morsko-rzecznych, zaprojektowany tak, aby był wydajny i przyjazny dla środowiska, dzięki powiększonej śrubie napędowej i zoptymalizowanym liniom kadłuba. Ekologiczny rzeczny statek towarowy jest również przygotowany do napędu wspomaganego wiatrem, z miejscem na umieszczenie żagli Econowind VentiFoils, co zmniejszyłoby zużycie paliwa i emisji CO2 o około 10% rocznie, w zależności od trasy żeglugi.
Turecka stocznia Gelibolu, w której pod koniec listopada odbyła się ceremonia cięcia stali dla nowej konstrukcji, spodziewa się dostarczyć statek w 2023 roku. Ponadto, holenderska stocznia Holland Shipyards Group ma zbudować jeszcze dwa dieslowsko-elektryczne statki towarowe o nośności 3 600 TDW, a także trzy powiększone wersje statków o nośności 3 800 TDW, wyposażone w międzypokład. Pięć statków towarowych ze stoczni Holland Shipyards ma zostać dostarczonych w 2024 roku. CIP przekazało, że pracuje również nad innymi wariantami statku, w tym nad wersją o nośności 5 800 TDW, która jest obecnie w fazie rozwoju i ma zostać wkrótce wprowadzona na rynek.
Czytaj też: Most Krymski wciąż zniszczony. Wagony przewożone są… statkami
Redukcja emisji ze statków
Przyjazny dla środowiska statek towarowy pojawi się w idealnym momencie, ponieważ światowy przemysł morski czyni coraz poważniejsze kroki w kierunku redukcji emisji. Projektowy wskaźnik efektywności energetycznej (EEDI) statku, obliczony jako statek napędzany olejem napędowym, jest już poniżej wymagań fazy 3. Dodatkowe elementy układu konstrukcyjnego ułatwią w przyszłości przejście na bardziej ekologiczne paliwa.
Wystarczy zdjąć obecne generatory i zastąpić je zespołem generatorów na metanol, a następnie umieścić również zbiorniki na metanol, lub wymontować je i umieścić zbiorniki na ciekły wodór i ogniwa paliwowe. Wszystkie te możliwości przeprojektowania zostały wzięte pod uwagę już na samym początku procesu projektowania koncepcyjnego – powiedział Jan Jaap Nieuwenhuis, dyrektor zarządzający w Conoship International.
Czytaj też: Polskie Linie Oceaniczne kupiły kolejny statek. Nowy nabytek ma blisko 200 metrów długości
Znajdziesz nas w Google NewsChińczycy oddali do użytku największy kontenerowiec na świecie