KolejowyTransport

Kazachstan kupi nowe wagony Stadler. Gigantyczne zamówienie!

Kontrakt na nowe wagony Stadler ma zostać zrealizowany do 2030 roku

Szwajcarski producent sprzętu kolejowego Stadler Rail zdobył jeden z największych kontraktów w swojej historii. Producent dostarczy łącznie 537 wagonów sypialnych i kuszetek dla kazachskich kolei państwowych. Kontrakt o wartości 2,3 mld euro obejmuje również konserwację wagonów przez okres 20 lat. Kontrakt na nowe wagony Stadler ma zostać zrealizowany do 2030 roku.

Nowe wagony Stadler dla kazachskich kolei

Kazachstan otrzyma cztery różne grupy wagonów: 234 wagony sypialne z 40 miejscami, 233 kuszetki z 58 miejscami, 35 wagonów z zaledwie 18 miejscami dla personelu i pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej oraz 35 wagonów z miejscami siedzącymi. Wagony o rozstawie kół 1 520 mm mają kursować na liniach dalekobieżnych w Kazachstanie i do krajów sąsiednich, z maksymalną prędkością 160 km/h. Muszą sobie radzić w temperaturach od -50 do 45°C.

Dzięki temu projektowi wchodzimy na nowy rynek i rozszerzamy naszą obecność w krajach byłego Związku Radzieckiego. Wierzymy, że nasze nowe produkty i doświadczenie pomogą znacząco usprawnić transport publiczny w Kazachstanie – powiedział szef Stadler Rail, Peter Spuhler.

Kontrakt to efekt podpisanego w ubiegłym roku porozumienia o strategicznej współpracy pomiędzy Szwajcarią i Kazachstanem. Nowe wagony Stadler będą produkowane w Kazachstanie, a firma kupi lokalnego producenta w Astanie i dostarczy niezbędne know-how. Przy produkcji ma zostać zatrudnionych około 100 osób. Produkcja Stadlera na Wschodzie wypadła z łask, a firma musiała zamknąć swój zakład na Białorusi. Kazachstan mógłby więc stać się nową bazą produkcyjną dla firmy.

Czytaj też: Ruszają prace nad pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w Polsce

Stadler przenosi produkcję Flirtów do Polski

Z uwagi na sankcje nałożone na Rosję i Białoruś, Stadler Rail musiał przenieść produkcję zespołów trakcyjnych Flirt, budowanych dla Azerbaijan Railways (ADY), ze swojego zakładu w Fanipolu na Białorusi do Siedlec w Polsce. Krajowe koleje ADY zamówiły cztery DMU Flirt i sześć EMU w listopadzie 2019 roku. Miały one zostać zmontowane w zakładzie Fanipol pod Mińskiem, który został otwarty w 2013 roku, aby zaopatrywać kraje regionu WNP, a także inne rynki.

Siedziba oddziału Stadlera na Europę Środkową znajduje się w Warszawie, a firma posiada zakład produkcyjny w Siedlcach na wschód od stolicy oraz centrum serwisowe w Łodzi. Zakład montażowy został otwarty w 2007 roku i zatrudnia obecnie prawie 800 pracowników. Jeszcze przed konfliktem fabryka w białoruskim Fanipolu odnotowała zmniejszony poziom aktywności. Na początku 2022 roku z pierwotnej liczby 1 500 pracowników zwolniono około 300.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

PKP Intercity ogłasza największy przetarg na nowe wagony

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button