E-commerce

Zakupy w Metaverse? Polacy nie są jeszcze na to gotowi

Zaledwie 9% ankietowanych Polaków w ogóle chciałoby zrobić zakupy w Metaverse

Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”, zleconego przez Santander Consumer Bank, zaledwie 9% ankietowanych Polaków w ogóle chciałoby zrobić zakupy w Metaverse. Ponad 80% Polaków w ogóle nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w ten sposób. Różnice między poszczególnymi grupami ankietowanych, ze względu na płeć, wiek, miejsce zamieszkania czy wynagrodzenie, są praktycznie niezauważalne.

Polacy nie są gotowi na zakupy w Metaverse

Niechęć Polaków do tego rodzaju zakupów online wynika prawdopodobnie z braku wiedzy na ten temat. Aż 82% badanych w ogóle nie słyszało o istnieniu takiej możliwości, a tylko 18% wiedziało o tego rodzaju zakupach. Wśród Polaków, którzy wiedzą, czym są zakupy w Metaverse, większość stanowią osoby w wieku 18-29 i 30-39 lat, mieszkańcy miast średniej wielkości od 50 do 250 tys. mieszkańców i obszarów metropolitalnych, takich jak Warszawa czy Wrocław, a także respondenci z wykształceniem średnim lub wyższym.

Temat zakupów w Metaverse, choć coraz popularniejszy za granicą, w Polsce jest wciąż nieznany, a informacje na jego temat trafiają przede wszystkim do hobbystów lub osób związanych z handlem e-commerce i nowoczesną technologią. Wynikać to może przede wszystkim z faktu, że Metaverse jest stosunkowo młodym tworem, a jedna z tego rodzaju platform, stworzona przez znanego giganta mediów społecznościowych, znana jest w Polsce głównie z artykułów opisujących jej niedoskonałości lub afer o niewystarczającym bezpieczeństwie dzieci w sieci.

Czytaj też: Flipkart też stawia na rynek metaverse i uruchamia Flipverse

A co z zakupami w social mediach?

O ile Polacy nie są jeszcze gotowi na zakupy w Metaverse, o tyle sprawa wygląda inaczej w przypadku zakupów online za pośrednictwem mediów społecznościowych. Okazuje się bowiem, że aż 2$% ankietowanych nie miałoby nic przeciwko robieniu zakupów w ten sposób. Ankietowani chętnie zakupiliby jakiś przedmiot na przykład od kogoś, kto prowadzi sklep odzieżowy i sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku / Instagramie lub zamieszcza swoje oferty w postach sponsorowanych. Raczej nie jest zaskoczeniem fakt, że w grupie tej dominują osoby młode, w wieku 18-29 lat, które lepiej radzą sobie z mediami społecznościowymi, niż ich rodzice czy dziadkowie. Sprzeciw wobec zakupów przez social media wyraziło 61% ankietowanych, a większość z nich stanowiły osoby powyżej 70 roku życia. Zaskakujące jest jednak to, że również połowa 18-29-latków nie jest przekonana do tego typu zakupów.

Również w tym przypadku, niechęć do robienia tego typu zakupów wynika ze zbyt niskiej wiedzy na ten temat. O ile same media społecznościowe są w Polsce bardzo popularne, a temat handlu w social mediach jest dużo bardziej znany niż w przypadku Metaverse, tak aż 89% ankietowanych nigdy nie zrobiło w ten sposób zakupów. Jeśli jednak spojrzeć na liczbę osób zainteresowanych takim zakupem (24%) w najbliższej przyszłości sytuacja powinna się poprawić.

Czytaj też: Imprezowanie bez wychodzenia z domu? Twórcy MeetClub twierdzą, że to możliwe

Czy Metaverse i transakcje NFT to przyszłość e-commerce?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button