
Koleje Czeskie testują automatyczne liczniki pasażerów, które pozwolą na znacznie lepsze możliwości reagowania na rzeczywisty popyt i obłożenie pociągów. Dotychczasowa skuteczność liczników wynosi około 90 procent, a według Kolei Czeskich liczniki mogłyby być montowane w starszych pojazdach. Nowe pociągi z kolejnych dostaw będą wyposażone w liczniki zamontowane już w fabryce.
Koleje Czeskie wprowadzą automatyczne liczniki pasażerów?
Koleje Czeskie testują automatyczne liczniki pasażerów na liniach Děčín – Liberec i Děčín – Rumburk. Za projekt odpowiada spółka-córka ČD-Informační systémy, która zleciła montaż liczników w dwóch wagonach serii 844 (RegioShark). Systemy muszą na przykład radzić sobie z pasażerami z wózkami dziecięcymi, z nartami, z psami lub z rowerami. Testowane są dwa różne systemy od dwóch różnych dostawców.
Celem projektu jest przetestowanie poszczególnych technologii, sprawdzenie, na ile są skuteczne i czy w ogóle można je zastosować. I dziś już wiemy, że można je wykorzystać – powiedział Martin Pokrývka, który odpowiada za systemy pojazdów.
Systemy automatycznego zliczania pasażerów mają dostarczać informacji o obłożeniu pociągów, nawet na liniach z samoobsługową odprawą. Według ČD pozwolą one na monitorowanie częstotliwości pasażerów nie tylko dla całej linii, ale także pomiędzy poszczególnymi stacjami. Liczniki mają między innymi pomóc w planowaniu zastępczej komunikacji autobusowej.
Dzięki temu zarówno klienci, jak i ČD będą mieli znacznie lepsze możliwości reagowania na rzeczywisty popyt, a w efekcie obniżenia kosztów – stwierdza.
Vlaky jezdí dnem i nocí. Denně vypravíme téměř 7 tisíc vlaků. Pěkný večer #CeskeDrahy pic.twitter.com/scVncOZEbv
— České dráhy (@ceskedrahy_) November 23, 2022
Czytaj też: Podwyżki w Czeskich Kolejach! Ceny biletów w górę nawet o 50%!
Nowe pociągi będą miały fabryczne liczniki
Dotychczasowa skuteczność liczników wynosi dla obu systemów około 90 procent. Systemy muszą na przykład radzić sobie z pasażerami z wózkami, z nartami, z psami lub z rowerzystami. W tym samym czasie z bazy danych należy również odfiltrować ekipę pracującą w pociągu lub ekipy sprzątające.
To od nas zależy, jak oczyścimy dane, które otrzymamy. Zajmujemy się również innymi specyfikami funkcjonowania kolei, takimi jak odłączanie pociągów – powiedział Pokrývka.
Według Kolei Czeskich liczniki mogłyby być montowane w starszych pojazdach, na przykład na liniach, na których nie kursują eskorty pociągów. O tym, czy tak się stanie, zadecyduje testowy przejazd. Nowe pociągi z kolejnych dostaw będą wyposażone w liczniki zamontowane już w fabryce.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google NewsKoleje Czeskie oferują automatyczny zwrot pieniędzy za opóźnienia