LotniczyTransport

Airbus opracowuje wodorowy silnik elektryczny dla samolotów

Airbus pracuje nad kilkoma projektami dotyczącymi wykorzystania wodoru do napędzania samolotów

Airbus planuje opracować wodorowy silnik elektryczny dla samolotów komercyjnych. Testy silnika zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi najpierw rozpoczną się na ziemi, a później przyjdzie pora na testy w powietrzu, na pokładzie samolotu A380 MSN1.

Airbus przetestuje wodorowy silnik elektryczny

Airbus pracuje nad kilkoma projektami dotyczącymi wykorzystania wodoru do napędzania samolotów. Można to zrobić na dwa sposoby: wykorzystując wodór do spalania w turbinie gazowej lub jako źródło do zasilania ogniw paliwowych produkujących energię dla silników elektrycznych. Pod koniec listopada europejskie konsorcjum ogłosiło program rozwoju drugiego rozwiązania, które nie wytwarza żadnych emisji podczas lotu.

Airbus/Hervé Gousse

Testy silnika elektrycznego zasilanego ogniwami wodorowymi rozpoczną się najpierw na ziemi, a następnie w locie, na pokładzie samolotu testowego A380 MSN1, który jest już poddawany modyfikacjom, w celu umieszczenia w nim zbiorników z ciekłym wodorem i powiązanych systemów dystrybucji. W ramach projektu planuje się wykorzystanie wodoru ze źródeł odnawialnych. Airbus ma nadzieję, że wodorowy silnik elektryczny zrewolucjonizuje lotnictwo.

Ogniwa paliwowe są potencjalnym rozwiązaniem, które pomoże nam osiągnąć nasze ambicje związane z zerową emisją i skupiamy się na rozwijaniu i testowaniu tej technologii, aby sprawdzić, czy jest to wykonalne i opłacalne dla samolotu o zerowej emisji, który wejdzie do służby w 2035 roku – powiedział Glenn Llewellyn, wiceprezes firmy Airbus ds. samolotów o zerowej emisji.

Airbus/Hervé Gousse

Czytaj też: Rolls-Royce testuje swój wodorowy silnik. Przyszłość lotnictwa?

Inwestycje w wodorowe ogniwa paliwowe

Llewellyn zaznacza, że „w skali i jeśli cele technologiczne zostaną osiągnięte, silniki z ogniwami paliwowymi mogłyby być zdolne do zasilania stuosobowego samolotu o zasięgu około tysiąca mil morskich”.

Kontynuując inwestycje w tę technologię, dajemy sobie dodatkowe możliwości, które wpłyną na nasze decyzje dotyczące architektury naszego przyszłego samolotu ZEROe, którego rozwój planujemy rozpocząć w latach 2027-2028 – dodał.

Airbus od dawna bada możliwości zastosowania napędów z ogniwami paliwowymi w lotnictwie. W październiku 2020 roku producent stworzył Aerostack, spółkę joint venture z ElringKlinger, firmą o ponad dwudziestoletnim doświadczeniu jako dostawca systemów i komponentów ogniw paliwowych. W grudniu 2020 r. konsorcjum odsłoniło swoją koncepcję kapsuły składającej się z sześciu wymiennych układów napędowych z ogniwami paliwowymi.

Czytaj też: Strategia środowiskowa Orlen: w planach stacje tankowania wodoru w kolejnych polskich miastach

Wodór w transporcie ciężarowym ma potencjał wykorzystania

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button