KolejowyTransport
Gorące newsy

Stadler przenosi produkcję Flirtów z Białorusi do Polski

Decyzja o przeniesieniu produkcji jest związana z sankcjami nałożonymi na Białoruś

Stadler Rail przenosi produkcję zespołów trakcyjnych Flirt budowanych dla Azerbaijan Railways (ADY) ze swojego zakładu w Fanipolu na Białorusi do Siedlec w Polsce. Krajowe koleje ADY zamówiły cztery DMU Flirt i sześć EMU w listopadzie 2019 roku. Miały one zostać zmontowane w zakładzie Fanipol pod Mińskiem, który został otwarty w 2013 roku, aby zaopatrywać kraje regionu WNP, a także inne rynki.

Stadler przenosi produkcję zespołów Flirt

Stadler wyjaśnił, że przenosi produkcję Flirt, budowanych dla ADY, ze względu na sankcje nałożone na Białoruś w związku z wojną na Ukrainie. Siedziba oddziału Stadlera na Europę Środkową znajduje się w Warszawie, a firma posiada zakład produkcyjny w Siedlcach na wschód od stolicy oraz centrum serwisowe w Łodzi. Zakład montażowy został otwarty w 2007 roku i zatrudnia obecnie prawie 800 pracowników.

Odnosząc się do sytuacji na Ukrainie, Stadler stwierdził, że w tym czasie nie doszło do zakłócenia produkcji w fabryce na Białorusi. Firma cały czas była jednak „przygotowana na różne scenariusze i gotowa do wdrożenia ewentualnych natychmiastowych środków w ramach zarządzania ryzykiem”. Jeszcze przed konfliktem fabryka w białoruskim Fanipolu odnotowała zmniejszony poziom aktywności. Na początku 2022 roku z pierwotnej liczby 1 500 pracowników zwolniono około 300. Zakład zapewnia mniej niż 10% zdolności produkcyjnych całej grupy, a na Białorusi realizowane jest mniej niż 2% portfela zamówień Stadlera.

Czytaj też: ÖBB uruchomi nowe połączenie między Włochami a Austrią

Polska też korzysta z Flirtów

Stadler produkuje Flirty dla klientów na całym świecie, w tym również dla polskich przewoźników. W 2008 roku Koleje Mazowieckie kupiły 10 czteroczłonowych jednostek 3 kV DC (klasa ER75) do obsługi rejonu Warszawy. Z kolei Koleje Śląskie zakupiły 4 sztuki czteroczłonowych jednostek 3 kV DC (klasa EN75), a Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) w 2012 roku zamówiła 20 2-wagonowych jednostek FLIRT3, z terminem dostawy do lutego 2015 roku.

Również narodowy przewoźnik PKP Intercity zamówił w sierpniu 2013 roku 20 8-wagonowych jednostek FLIRT3 3 kV DC (klasa ED160) z wnętrzami do podróży dalekobieżnych i prędkością maksymalną 160 km/h, do obsługi czterech tras dalekobieżnych w Polsce. W 2018 roku Koleje Mazowieckie rozpoczęły realizację kolejnego zamówienia obejmującego łącznie 61 pięciowagonowych jednostek FLIRT3 3 kV DC (klasa ER160) w 5 partiach przewidzianych do dostaw w latach 2020-2022.

Czytaj też: Sankcje nie działają? Działają i to jeszcze z jaką siłą! [ANALIZA]

Intercity uruchamia połączenie na Litwę! Bilety już w sprzedaży

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button