Kolejowy

Ruszają prace nad pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w Polsce

Kolej Dużych Prędkości w Polsce ma umożliwić kursowanie pociągów z prędkością 250 km/h (tzw. prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (tzw. prędkość projektowa). Podpisano kolejne umowy dotyczące projektów infrastrukturalnych. 

Kolej Dużych Prędkości w Polsce – są plany

Jak poinformowała spółka CPK, ruszają prace projektowe dotyczące odcinka łączącego Warszawę i Łódź. Podpisano już umowy na zaprojektowanie linii będącej pierwszym elementem sieci kolejowej i pierwszym fragmentem zapowiadanej Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Zobacz także: Stadler przenosi produkcję Flirtów z Białorusi do Polski

Mowa o zaprojektowaniu ok. 140-kilometrowej linii kolejowej. Projekt ten podzielono na trzy etapy. Pierwszy dotyczy odcinka biegnącego od stolicy do linii kolejowej nr 11, gdzie znajduje się gmina Bolimów. Drugi dotyczy dalszego fragmentu linii aż do Łodzi, natomiast trzeci to sieć GSM-R, czyli radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku.

Na podstawie przedstawionych ofert, wyłoniono wykonawców, którzy zajmą się pracami projektowymi danych odcinków. Pierwszy etap wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska. Za drugi będzie odpowiadać konsorcjum firm Egis PolandEgis Rail i Jaf-Geotechnika. Natomiast koncepcją GSM-R zajmie się Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON. Wszystkie trzy zadania wiążą się z kosztem ponad 300 mln zł netto.

CPK

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Infrastruktura kolejowa w ramach CPK

Odcinek kolejowy łączący Warszawę z Łodzią, bez udziału węzła CPK, będzie stanowił część linii nr 85 oraz tzw. „szprychy” nr 9. Włączając w to odcinki od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie układać się w tzw. „igrek”.

Finalnie, dzięki projektowi czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Łodzią zostanie skrócony do ok. 45 minut (obecnie to ok. 90 min). Jest to ważny projekt szczególnie z perspektywy CPK, gdyż dzięki połączeniu czas przejazdu z Warszawy do CPK wyniesie 15 min, natomiast z Łodzi – 30 min. Znacząco skróci się również czas podróży do Poznania.

Terminal w Małaszewiczach będzie obsługiwał cięższe pociągi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button