
Frankfurcki operator transportu publicznego Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) zaprezentował swój pierwszy pociąg na ogniwa paliwowe, który już wkrótce wejdzie do regularnej eksploatacji. Od grudnia pierwszy z 27 zamówionych w Alstomie pociągów Coradia iLint 54 zacznie jeździć po sieci Taunus.
RMV prezentuje nowy pociąg na ogniwa paliwowe
Zamówione przez RMV w 2019 roku pociągi na ogniwa paliwowe będą początkowo eksploatowane na linii RB15 między Frankfurtem a Brandoberndorf. Pozostałe pojazdy zostaną dostarczone wiosną i stopniowo będą wprowadzane do eksploatacji. Następnie zostaną rozmieszczone na liniach RB11, RB12, wspomnianym połączeniu RB15 oraz linii RB16.
Aby wdrożyć te pojazdy, konieczne będzie współdziałanie wielu partnerów. DB Regio, z zakładem we Frankfurcie-Griesheim, odpowiada za konserwację i naprawę pojazdów. Pojazdy zostały zakupione za pośrednictwem Fahrzeugmanagement Region Frankfurt RheinMain GmbH, spółki zależnej będącej w całości własnością RMV. Jednak za obsługę autobusów odpowiada Regionalverkehre Start Deutschland GmbH.
Spółka zależna należąca w 100 procentach do DB zwyciężyła w ogólnoeuropejskim przetargu i w grudniu zastąpi Hessische Landesbahn (HLB). Aby zapewnić ruch na sieci Taunus do czasu pełnej dostawy pociągów wodorowych, HLB będzie nadal przejściowo obsługiwać linie RB11 i RB16 do końca kwietnia.
To nadzwyczajne zobowiązanie w interesie pasażerów – przekazało RMV w oświadczeniu.
Da ist er! Wir haben uns heute den ersten von 27 emissionsfreien Zügen der weltweit größten Wasserstoffzug-Flotte angeschaut. Dieser startet ab Dezember zunächst auf der Linie RB15 (Frankfurt <-> Brandoberndorf). @db_bahn @bmdv @alstomgermany @WirtschaftHE @LEA_Hessen @Infraserv pic.twitter.com/D02xniCuL3
— RMV Dialog (@RMVdialog) November 14, 2022
Czytaj też: Bosch Engineering pracuje nad automatyzacją ruchu pociągów
Wartość projektu to 500 mln euro
Niebiesko-białe pociągi Coradia iLint będą tankowane w Industriepark Höchst, gdzie Infraserv Höchst obsługuje stację tankowania wodoru, która jest kompatybilna z pociągami. Oprócz urządzeń do tankowania, zbudowano w tym celu systemy magazynowania i sprężania wodoru, a także rozbudowano urządzenia torowe w parku przemysłowym.
Wartość projektu to około 500 mln euro, a kwota obejmuje zakup pojazdów, utrzymanie i eksploatację. Rząd federalny finansuje 40 procent dodatkowych kosztów pojazdów, ograniczonych do 14,7 mln euro, w porównaniu z zakupem konwencjonalnych pojazdów z silnikiem Diesla. W ten sposób rząd federalny wnosi istotny wkład w umożliwienie RMV polegania na alternatywnych systemach napędowych w zamówieniach pojazdów, zgodnie z własnymi oświadczeniami. Rząd federalny finansuje również bezpośrednio budowę stacji tankowania wodoru w Industriepark Höchst.
Łącznie wsparcie finansowe udzielone Berlinowi wynosi 24,3 mln euro. Hesja finansuje budowę podstawowej infrastruktury kolejowej dla stacji tankowania wodoru kwotą ok. 2,5 mln euro, czyli prawie 60 procent kosztów. Do tego dochodzi 800 tys. euro na przygotowawcze ekspertyzy i mobilną stację tankowania pociągów.
Czytaj też: Niemcy przegrywają walkę handlową z Chinami. Niemiecki rynek zalewają wschodnie towary