E-commerce
Gorące newsy

Amazon złamał prawo? Może zapłacić miliard dolarów kary!

Amazon został oskarżony o rzekome stosowanie "tajnego" algorytmu

Amazon będzie musiał zmierzyć się z pozwem zbiorowym w Wielkiej Brytanii w związku z rzekomym naruszeniem przepisów antymonopolowych. Kancelaria prawna Hausfeld, która przygotowała pozew zbiorowy przeciwko Amazon, szacuje łączne szkody na około 1 miliard dolarów (4,85 mld zł). Pozew jest efektem dochodzenia antymonopolowego prowadzonego przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków, brytyjski organ nadzorujący konkurencję.

Pozew zbiorowy przeciwko Amazon

Kancelaria prawna Hausfeld przygotowała pozew zbiorowy przeciwko Amazon na łączną kwotę 1 miliarda dolarów (4,85 mld zł). Amazon został oskarżony o rzekome stosowanie „tajnego” algorytmu w celu nadużywania swojej dominującej pozycji w handlu elektronicznym w Wielkiej Brytanii. Jak możemy przeczytać w pozwie, gigant e-commerce miał szkodzić swoim klientom, kierując ich do „wyróżnionej oferty”, co powoduje, że lepsze oferty są ukrywane, a konsumenci ostatecznie płacą więcej za produkty.

Pozew zarzuca Amazonowi wykorzystywanie tak zwanych „Buy Box” do kierowania kupujących w stronę własnych produktów oraz produktów pochodzących od zewnętrznych sprzedawców, którzy korzystają z jego usług realizacji zamówień i dostawy. Pole „Buy Box” to obszar na stronach produktowych Amazon, który daje klientom możliwość wyboru jednym kliknięciem opcji „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka„. Amazon ustala pewne kryteria dla sprzedawców, aby co mogli zakwalifikować się do „Buy Box”, a jeśli zostaną zaakceptowani, zyskują korzyści w zakresie umieszczania ich na swoich aukcjach.

Pozywający dodali, że Amazon wykorzystuje „tajny algorytm”, aby zapewnić, że w „Buy Box” prawie zawsze znajdują się towary sprzedawane bezpośrednio przez sam Amazon lub przez zewnętrznych sprzedawców, którzy płacą Amazonowi wysokie opłaty za przechowywanie i dostawę. Rzecznik Amazon powiedział, że roszczenie jest bezpodstawne, a firma jest pewna, że to samo uzna sąd.

Amazon zawsze skupiał się na wspieraniu 85 000 firm, które sprzedają swoje produkty w naszym brytyjskim sklepie, a ponad połowa wszystkich fizycznych sprzedaży produktów pochodzi od niezależnych partnerów sprzedających. Zawsze pracujemy nad przedstawianiem ofert, które zapewniają klientom niskie ceny i szybką dostawę – powiedział rzecznik.

Czytaj też: Sąd Najwyższy oddalił pozew antymonopolowy przeciwko Amazonowi

KE też prowadzi podobne dochodzenie

Proces sądowy jest prowadzony przez Hausfeld, specjalistyczną kancelarię prawną. Według Hausfeld, od 80% do 92% zakupów Amazon odbywa się za pomocą narzędzia „Buy Box”. Hausfeld szacuje całkowite szkody z tytułu sporu sądowego na 1 miliard dolarów (4,85 mld zł). Powodem w sprawie jest każdy, kto mieszka w Wielkiej Brytanii i dokonał zakupu na Amazon od października 2016 r.

Miliony konsumentów zapłaciły za dużo i zostały pozbawione możliwości wyboru. Ta akcja ma na celu uzyskanie dla nich sprawiedliwego zadośćuczynienia. Amazon wykorzystuje dobrze znaną tendencję konsumentów do skupiania się na widocznie umieszczonych i przyciągających wzrok belkach, takich jak „Buy Box”. Amazon nie oferuje konsumentom uczciwego wyboru – wręcz przeciwnie, konstrukcja „Buy Box” utrudnia konsumentom zlokalizowanie i zakup lepszych lub tańszych opcji – powiedziała Lesley Hannah, jedna z partnerek firmy Hausfeld.

Sam pozew jest efektem dochodzenia antymonopolowego prowadzonego przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków, brytyjski organ nadzorujący konkurencję. W lipcu Urząd wszczął dochodzenie w sprawie Amazon w związku z obawami, że brytyjski rynek firmy „może być antykonkurencyjny i może skutkować gorszą ofertą dla klientów”. Komisja Europejska wszczęła podobne dochodzenie antymonopolowe w sprawie rzekomych praktyk Amazon.

Czytaj też: Biden obwinia monopole za wzrost cen i rozpoczyna z nimi walkę

Pracownicy Amazon z Albany głosują przeciwko uzwiązkowieniu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button