DrogowyTransport

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Stare auta tu nie wjadą

Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma obejmować cały obszar miasta

Kraków od 1 lipca 2024 roku wprowadzi Strefę Czystego Transportu. Projekt, podzielony na dwa etapy, będzie miał na celu zmniejszenie wpływu emisji samochodów. Stolica województwa małopolskiego stanie się pierwszym miastem w Polsce, które ograniczy korzystanie ze starszych samochodów. Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma obejmować cały obszar miasta.

Czego zakazuje Strefa Czystego Transportu w Krakowie?

Strefa Czystego Transportu w Krakowie zostanie wprowadzona już w lipcu 2024 roku, ale projekt jest podzielony na dwa etapy. W pierwszym etapie zakaz wjazdu do miasta otrzymają samochody mające powyżej 30 lat. Pojazdy ostatnio zarejestrowane przed 1 marca 2023 roku nadal będą nadal podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. Dla benzyny i LPG wystarczy norma co najmniej Euro 1, a dla diesla norma minimum Euro 2. Samochody zarejestrowane po 1 marca 2023 roku będą podlegały ostrzejszym restrykcjom, czyli konieczności spełnienia normy Euro 3 (benzyna/ LPG) i Euro 5 (diesel).

Drugi etap rozpocznie się w lipcu 2026 roku, a ograniczenia wjazdu obejmą samochody starsze niż 26 lat (benzyna) i starsze niż 16 lat (diesel). Do Krakowa wjadą tylko samochody benzynowe/LPG spełniające normę minimum Euro 3 oraz diesle spełniające normę minimum Euro 5. Wyjątek stanowią pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r. i będących własnością osób powyżej 70 roku życia. Dodatkowo z zakazu zwolnione będą pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, a także samochody służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne, jak koparki lub food trucki.

Czytaj też: UE nie doszacowała własnych planów dekarbonizacji transportu drogowego [RAPORT]

Strefy Niskiej Emisji jako rosnący trend

Strefy Czystego Transportu lub Strefy Niskiej Emisji są od lat stosowane jako metoda poprawy stanu środowiska w Europie. Już ponad 300 miast wprowadziło jakąś formę ograniczenia emisji spalin przez samochody. Podobne ograniczenia przygotowuje również Warszawa. Transport drogowy jest odpowiedzialny za około jedną piątą wszystkich szkodliwych emisji w UE. Największy udział w tym procesie mają pyły PM10, PM2,5 oraz szczególnie rakotwórcze tlenki azotu (NOx). Badania pokazują, że nawet wymiana starych kotłów w krakowskich domach nie pomogła jakości powietrza.

Szacuje się, że po rozpoczęciu drugiego etapu projektu Strefa Czystego Transportu w Krakowie, w lipcu 2026 roku, ilość tlenków azotu w krakowskim powietrzu może być prawie o połowę mniejsza niż w 2019 roku. Spadek ilości pyłów zawieszonych będzie wtedy jeszcze większy, o około 82 proc. Według analiz, w pierwszym etapie ograniczenia mogą dotknąć tylko 2 proc. samochodów. Spośród około 100 tys. pojazdów zarejestrowanych w Krakowie, około od 20 do 25% nie spełnia wymogów obowiązujących od 2026 roku.

Czytaj też: Smog w Polsce przyczynia się do powstania nowotworów mózgu

Zobowiązanie ICAO: Zerowa emisja netto samolotów do 2025 r.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button